Spring naar inhoud

Het geluid van het Erf

Ik had in de krant gelezen over een boerderij in Wapenveld, waar de tijd sinds de bouw in 1898 stil gestaan heeft. Erve IJzerman (de foto’s heb ik van internet) is een grote IJsselboerderij aan de Kanaaldijk in Wapenveld met voorhuis en 3 schuren/ stallen, waar 2 zussen en een broer tot hun dood gewoond hebben. Ze hadden beloofd altijd samen te blijven en nooit te trouwen, hielden zich afzijdig van de moderne tijd (er zijn nauwelijks moderniseringen in het huis doorgevoerd), leefden erg op zich zelf. De laatste bewoonster Dina is in 2010 overleden. Daarna is het geheel van de erfgenamen gekocht door een stichting, met het plan er een zuivelmuseum van te maken. 21 september kan de boerderij vrij bezichtigd worden . Een grootscheepse restauratie gaat volgen.

Maar nu was het het decor van een bijzondere  locatie voorstelling van BOT, die huis en erf tot leven brachten met geluiden van vroeger, gedachtes van de laatste bewoonster en muziek. Het was in 1 woord GEWELDIG. Vandaag zijn de laatste voorstellingen, jullie kunnen er dus niet meer naar toe, want de avondvoorstellingen waren al uitverkocht.We werden verdeeld in 2 groepen. Ik zat in de groep, die eerst naar het woonhuis ging. Je komt dan in verschillende ruimtes, waar acteurs de personages tot leven brachten, de gedachtes verklankten, zongen, speelden, waarbij echter ook geluiden te horen waren, die elders werden gemaakt. Dat zag je in het tweede deel van de voorstelling, in de varkensstal. Gezeten op strobalen in de hokken, zagen we hoe de productie gemaakt werd met machinerie om lepeltjes in kopjes te roeren, melkbusdeksels, klompen, een zingende zaag etc. Het was zo ontzettend boeiend en leuk ! Ik had vanavond nog wel een keer gewild,had een vriendin al geprobeerd te bellen, maar de laatste kaartjes bleken net verkocht.

BOT speelt altijd op bijzondere locaties. Ik hoop dit nog eens mee te maken.
Van deze produktie maakte omroep Gelderland een mooi item van het maakproces.

Zie voor meer info over Erve IJzerman en de vorige bewoners https://klaskedejong.wordpress.com/2013/09/15/beelden-van-project-erven-ijzerman/

6 Reacties Post a comment
  1. Prachtige plek voor dergelijk locatietheater, zoals ik hierboven al vermoedde.
    Bij het zien van de bedstee hoorde ik bijna de muisjes weer trippelen en ritselen, die vroeger huis hielden rondom de bedstee bij pake, waar ik als kind veel sliep … 🙂

    woensdag, september 18, 2013
  2. Heb nu ook nog een filmpje over theatervoorstelling er bij gezet

    dinsdag, september 17, 2013
  3. Heb nu ook nog een filmpje over theatervoorstelling er bij gezet

    dinsdag, september 17, 2013
  4. Wat een mooie boerderij! Mooi dat dit behouden blijft. Het lijkt me een geweldige ervaring: locatietheater op deze bijzondere plek.

    zondag, september 15, 2013
  5. Ziet er me een heel doordacht project uit.

    zondag, september 15, 2013
  6. Mooi dat die oude boerderij helemaal behouden blijft en na restaturatie een goede bestemming krijgt. Dat locatietheater klinkt spannend en uitnodigend, maar ik begrijp dat we ons met deze beschrijving tevreden moeten stellen.

    zaterdag, september 14, 2013

Plaats een reactie