Spring naar inhoud

Song of the dark forest

Op 1 februari 24 woonden we de voorstelling “Song of the dark forest” in het Spiegel theater in Zwolle bij. Het is voorstelling van Scapino Ballet en Opera 2Day, waarvan de ontwikkeling gestart is voorjaar 22 als gevolgd na de inval van Rusland in Oekraïne. En daarna brak er op nog meer plaatsen geweld uit.

De voorstelling is lastig te beschrijven, eigenlijk zou je hem 2x moeten zien. Verschillende muziekstukken van Russische componisten over wat oorlog met mensen doet worden gespeeld door het Doelen Ensemble en gezongen door de Oekraïense zanger Andrii Ganchuk. Wat een geweldige stem, hij draagt de voorstelling, is de hele tijd op het toneel. Hiernaast is het ook ballet, meerdere jonge choreografen hebben een deel voor hun rekening genomen. Naast dansers ook nog figuranten . Soms vond ik de dans storend, leidde mij te veel af van de muziek, die ik indrukwekkend vond (ben niet bekend met Russische liedkunst) Toen we na de voorstelling nog even napraatten met een glas wijn, bleek dat een ander de muziek bijna niet gehoord had, meer gekeken had naar het ballet. Sommige dingen in het decor snapten we ook niet, bijv waarom hing er een hobbelpaard in de lucht. Toen ik het programmaboekje bekeek, was dat de tekst van een van de liederen.

We waren dus niet onverdeeld positief over de voorstelling, maar hadden het zeker niet willen missen.

Het laatste wat gespeeld werd was het Adagio uit Prayer for Peace van Sergey Akhunov. Oh als er toch eens vrede zou komen op de wereld.

Volgens mij werd dit ook een keer eerder gespeeld bij een concert in Zwolle niet zo lang na de inval van Rusland in Oekraïne, ik weet alleen niet meer, wie toen de uitvoerenden waren.

No comments yet

Plaats een reactie