Spring naar inhoud

Valencia

Vorige week op stedentrip naar Valencia met Giny. Een erg leuke stad met oude centrum met middeleeuws stratenpatroon, waardoor je moeite kunt hebben om je te oriënteren en iets soms veel dichterbij is, dan je denkt. maar ook de stad, waar ze de rivier Turia omgeleid hebben en van de rivierbedding een park gemaakt hebben, waar je kunt fietsen, wandelen, hardlopen en recreëren. In dit park futuristisch gebouwen van de architect Calatrava. Een stad met veel restaurantjes, waar je tot middernacht pinxtos kunt eten. Het strand is op fietsafstand. Genoeg te doen dus.

Zicht op de kathedraal

We arriveerden op woensdagavond. Ons hotel was midden in het centrum. Die avond lekker pinxtos gegeten, tapas met een stokje. Na afloop tellen ze de stokjes en dat bepaalt, hoeveel je betaalt. Daarna nog even op zoek naar de kathedraal, die we eerst niet konden vinden, maar vlak bij ons hotel lag. De volgende dag zijn we er in geweest, er was een dienst gaande, dus kerk beperkt open voor toeristen. De lampen waren niet overal aan. De heilige graal hebben we dus niet gezien.

Giny had een boekje met wandelingen mee. Donderdag liepen we een route door het centrum. Het was soms wat lastig oriënteren, later kwamen we er bijv achter, dat de Mercado Central vlak bij ons hotel lag .

Vlak bij deze overdekte markt is het gebouw Lonja de la Seda, het 15e eeuwse beursgebouw van de zijdehandelaren. Unesco Wereld erfgoed. In een foto kon ik de pracht van de pilaren niet vangen, maar hier is een poging.

In de tuin sinaasappelbomen.

De kerk van Sint Nicolaas van Bari en Sint Petrus martelaar dateert uit de 13e eeuw, is later in gotische stijl verbouwd en vervolgens is het interieur tussen 1690 en 1693 bedekt met barokke schilderingen over het leven van de heiligen. Ze noemen het wel de Sixtijnse kapel van Valencia. Nou, die vond ik toch veel mooier, maar bijzonder is de kerk zeker.

Er zijn nog een paar oude stadspoorten overgebleven.

Ook zie je regelmatig muurschilderingen.

De botanische tuin hadden we meer van verwacht, al waren de cactussen prachtig. Het is natuurlijk ook winter, er bloeide niet zo veel.

Je begrijpt, dat lekker eten een belangrijk onderdeel was van deze stedentrip. ‘s Ochtends een goed ontbijtbuffet in ons hotel Petit Plaza de la Reina. Rond een uur of 2 uitgebreid lunchen. Het lekkerste deden we dat in Blanqueries, een restaurant met bib Gourmand. Betaalbaar en erg lekker. ‘ s Avonds rond 21 uur aan de tapas.

Er zijn veel gebouwen uit begin 20e eeuw in art nouveau stijl. Veel keramische tegels. En natuurlijk sinaasappels. Bijv. het Estacio del Norte naast de stierenvechters arena .

De Mercado de Colon is nu in gebruik voor horeca

En zo liepen we de hele dag door de stad. We bezochten ook nog het IVAM, Instituut voor moderne kunst. Dit sprak ons niet aan. Hetzelfde hadden we met Rufaza, een zgn hippe wijk. Zijn we te oud, dat we niet zo veel aan deze wijk vonden? Of hadden we er ‘s avonds moeten komen? We zagend al lopend vanuit die wijk ineens wel enorme rookwolken. De volgende dag lazen we, dat er 2 flatgebouwen verwoest waren door brand met veel slachtoffers.

De vrijdag bezochten we het 9 m lange Turiapark in de voormalige rivierbedding (de bruggen zijn er nog; veel Europese kanaries gehoord ) met de Ciudad de las Artes y de la Ciencias, ofwel de stad van kunsten en wetenschappen. Het is een ontwerp van Santiago Calatrava met meerdere gebouwen , welke icoon zijn geworden van de stad.

Palau de la Música
Musea de las Ciencias
Caixa Forum Valencia
Hemisfèric met 3D bioscooop

Het operagebouw, Palau les Arts, bezochten we ook van binnen met een rondleiding. Ook dit gebouw is ontworpen door Calatrava. 2 prachtige zalen voor voorstellingen. Helaas waren ze niet aan het repeteren, en mochten we van de concertzalen ook geen foto’s van het podium maken, omdat er een evenement werd voorbereid. Jammer genoeg was er geen opera voorstelling tijdens ons verblijf, anders had Giny haar eerste opera kunnen bijwonen.

Palau de Les Arts
Opera zaal
Wanden van tegeltjes (ook buiten) met in de zaal bulten voor de akoestiek
Bijzondere deurkrukken
Terras, ik meen 9 hoog
Concertzaal
Kelder

We zijn door het park verder gelopen, en toen richting haven wijk. Daar ergens wat gegeten bij een restaurant aan het water. Het eten was hier minder goed dan de dag ervoor.

Een stukje over de boulevard langs zee gelopen, daarna de metro om het Museo de Belles Artes te bezoeken. Ook dit museum viel ons tegen. Het was een ouderwets museum, schilderijen chronologisch opgehangen, weinig bordjes in het Engels ( wel castillaans en Catalaans) , geen voor ons bekende schilderijen. Geen foto’s gemaakt, dat zegt genoeg. Terug gelopen via kathedraal naar ons hotel, even de benen rust geven en daarna in een wijnbar/restaurantje hapje eten. Erg lekkere wijn

De volgende dag gebruikten we de gratis hotel fietsen om naar natuurpark Albufera te gaan. Het is vlak terrein, maar waaide erg hard en af en toe moet je een steile brug over. Ik miste op mijn kraak fiets de trapondersteuning, waar ik aan gewend ben geraakt wel. We fietsten een stuk langs het strand.

We stopten in El Palmar en gingen op zoek naar koffie. Overal restaurantjes, maar het was nog te vroeg voor eten. Uiteindelijk vonden we een straat met meerdere barren , waar fietsers zaten. Daarna zijn we terug gefietst, een iets andere route. Van het natuurgebied Albufera hebben we dus niet zo veel gezien. Er was ons verteld, dat we daar paella moesten gaan eten, dat hebben we dus ook niet gedaan . Het was er te vroeg voor, het was erg toeristisch.

We gingen dus maar weer lekker eten in de stad na eerst nog weer rondgelopen te hebben. Eerst nog een klein hapje bij een bakkertje, daarna heel late lunch. Avondeten sloegen we over.

Ik was wel blij, dat we deze dag minder gelopen hadden, voelde mijn knie behoorlijk. Even rustig lezen op de kamer was me dus welkom. Giny had natuurlijk nergens last van, die ging nog even stuk lopen. Daarna zijn we nog samen naar het keramiek museum om de hoek van ons hotel geweest. Prachtig portaal .

Daarna in een cocktailbar tegenover ons hotel nog een wijntje gedronken en relatief op tijd naar bed. de volgende ochtend 7 uur ontbijt, met de metro naar vliegveld en terug naar huis met goede herinneringen aan een gezellige en leuke stedentrip. We zijn er echt even uit geweest. Het was ook heel fijn om na maanden van bijna dagelijks regen in Nederland de zon te zien, al was het minder warm, dan ik verwacht had. Dat kwam door de harde westenwind. Maar de eerste dag