Spring naar inhoud

Groot-Frieslandpad: van Veendam naar Bellingwolde

Wat een verschil met vorige keer, toen was het nog grijs en kaal buiten, nu alles groene blaadjes en bloemen. We hebben genoten dit weekend, alleen hadden we ons de terugreis wat anders voorgesteld.

We reisden met ov naar ons startpunt Veendam. In Groningen hadden we even tijd om in de mooie hal rond te kijken en koffie te kopen voor onderweg.

Veendam is een leukere plaats dan we verwacht hadden. Veel groen en mooie huizen. We realiseren ons natuurlijk, dat we maar een klein stukke zien.

Buiten Veendam liepen we door een mooi natuurgebied, de Wieden.

De route voerde ons door Oude Pekela. Een bewoner kwam uit zijn tuin om te vragen, wat voor route we liepen. Hij vond het erg leuk, dat er nu ook een route door deze plaats liep, omdat Oude Pekela eigenlijk altijd alleen maar negatief in het nieuws kwam: de ( nooit bewezen) misbruikaffaire in de jaren 80, de hoge werkloosheid en criminaliteit. Hij vertelde, dat het toch maar een klein deel van de bevolking betrof, en dat de sociale controle groot was. Wat wij van de plaats zagen, zag er prima uit. We realiseren ons echter, dat we maar een klein stukje zagen. Wat ons in elk geval opviel deze 2 dagen, was dat de mensen vriendelijk waren, iedereen groette je spontaan, ook jongeren op de fiets.

Bij Wedderveer en Weddermeer ging het weer door een mooi natuurgebiedje. We liepen hier in het verloop van de Westerwoldse Aa. We zijn hier indertijd met Noaberpad geweest maar herkenden dit stuk van de route niet meer. Toen was het echter ook een en al sneeuw. Ik heb indertijd in mijn blog gezet, dat ik hier ook nog wel eens in het voorjaar wilde komen en dat er dan vast veel vogels zouden zijn. Nou, dat klopt! Overal gezang.

We verlieten het Groot-Frieslandpad om een stukje Noaberpad te volgen tot Wedde. Daar wierpen we een blik op Huis te Wedde, waar nu een kinderhotel in zit voor minder bedeelden. Geweldig initiatief.

In het dorp zagen we de herberg De Hongerige wolf. We besloten hier die avond te gaan eten. Hebben nog gereserveerd ook, het was tenslotte zaterdagvond, maar bleken later de enige gasten te zijn. Aan het eten lag het niet, was heerlijk. Vooral de desserts,zagen er ook spectaculair uit. Gelukkig voor de eigenaar had hij het meestal druk. Men was vast nog aan het uitzakken van koningsdag.

We logeerden net buiten Wedde op een grote boerderij bij de familie Willemsen aan de Hoornderweg via vrienden op de fiets. Een geweldig adres, alle comfort (we hadden een heel appartement voor ons zelf) en zeer gastvrije ontvangst. Ze hebben deze boerderij van ruïne omgebouwd tot een woonleefgemeenschap met ieder zijn eigen appartement. De volgende dag bij het uitgebreide ontbijt hebben we een tijd zitten praten.dat er zoveel concentratiekampen langs de Duits-Nederlandse grens lagen, waar ook nederlanders gewerkt hebben, wist ik niet.

Bij het ontbijt zagen we een paar reeën lopen. Buiten bloeide de brem langs de weggetjes.

De route ging via Vriescheloo, gelegen in het groen op een zandrug en Rhedenbrug naar Bellingwolde. Hier staan kapitale boerderijen, maar je ziet wel dat de crisis zijn sporen heeft achter gelaten, op sommige plaatsen achterstallig onderhoud.

Net voor Bellingwolde de regenjas aan, lichte regen. We hadden op de ov planner gekeken, waren mooi op tijd voor de bus van13.03 . “Laten we de kerk maar niet fotograferen”, zeiden we tegen elkaar, “busje komt zo”. Maar hij kwam niet.

Er kwam geen bus op zondag. En toen we na lang in de wacht staan Qbuzz aan de lijn hadden, werd dit bevestigd. Er was op zondag geen OV uit Bellingwolde.We hadden wel gezien, dat op de ov planner het wat anders dan anders werd aangegeven (je moest klikken op eerdere reistijden), maar omdat er geen datum bij stond en we nog nooit hadden meegemaakt, dat er op zondag helemaal geen bus was, zelfs geen belbus, hadden we niet door, dat we geen vertrektijden van zondag bekeken) .

Dan maar een taxi gebeld. We kwamen terecht bij taxi de Groot uit Winschoten 0597-454444. Lang in de wacht maar zij beloofden over ongeveer een uur een taxi te sturen. Er kwam een connexxion busje en het was heel goedkoop. Een soort belbus dus. Waarom ze dat niet op de ov site en haltepaal vermelden is ons een raadsel. Wij waren al met al 2 uur later thuis dan nodig was. Hoorden in Winschoten bij een hotel, waar we koffie dronken om op te warmen, dat taxi de Groot op zondag altijd het vervoer doet. Dus bel hen alsof het een belbus is.