Spring naar inhoud

Allerlei vormen van muziek

Ik ben de afgelopen maanden heel veel naar concerten geweest. Van Opera en klassiek tot Nederlandstalig en rockmusical. Hier een update van de afgelopen maand.

18 mei 2024 naar de Reisopera in Zwolle, Orphée et Euridyce van Gluck

Als fan van de Reisopera ging ik natuurlijk met Hans naar theater de Spiegel in Zwolle voor de opera Orphée et Euridyce van Gluck. Yaroslav Abaimov zong de rol van Orphée, mooie stem en er werd qua uithoudingsvermogen veel van hèm gevraagd. Weer een heel andere enscenering en regie dan de voorstelling, die ik in het verleden zag, ik moet zeggen, dat die me toch meer pakte. Maar geboeid van begin tot eind en lekker volle zaal.

19 mei 2024 Dudok Muziekdagen in Kampen

Voor het eerst dit jaar de Dudok Muziekdagen. Ik ben de zondag geweest, de hele dag diverse concerten op diverse plekken en wat was het genieten. Hopelijk volgend jaar weer. Dudok Ensemble trad zelf op, en diverse muzikale vrienden. En Kampen is een prachtige stad

22 mei 2024 Jesus Christ Superstar in Zwolle

Soms moet je uit je comfort zone gaan en dat was dit. Ik zat op het podium,maar wat was de muziek hard. De recensies waren allemaal 5 sterren, maar het was duidelijk niet mijn ding. Had ook een andere hoofdrolspeler verwacht

25 mei 2024 Ensemble Himmelsburg met Passie voor Bach in Zwolle

28 mei 2024 The Concert Gebouw Jazz Orchestra en Phion met Hommage aan Duke Ellington

Daarentegen was dit weer helemaal mijn ding. Ik houd van Bach en barokmuziek. Voor volgend seizoen hebben we al weer kaartjes gereserveerd.

1 juni 2025 Oranjewoudfestival

Hier kom ik bijna elk jaar, deze keer 1 dag, maar een heel lange. Ben al om 3 uur opgestaan, koffie, fiets op de auto en over stille snelweg naar Oranjewoud. Geparkeerd en met de fiets naar lokatie van het zonsopgangsconcert, wat om 5.25 begon. Het Nederlands Blazers Ensemble speelde met de Belgische schrijver Bart Moeyaert de trilogie Schepping, Hemel en Aarde op muziek van Haydn en tekst van Bart Moeyaert. 3 voorstellingen, de laatste eindigde om 22 uur. En het was geweldig. Gelukkig droog, weinig zon gezien. Na eerste concert gezamenlijk ontbijt in Proeftuin, waar we met z’n allen heenliepen. Leuke sfeer.

Ben ook nog naar andere muziek wezen luisteren, heb 60 km gefietst en het museum Belvedere bezocht, waar schilderijen hingen van het Litouwse dubbeltalent Ciurlionis. Er zou die ochtend ook pianomuziek gespeeld worden van hem, maar de pianist had vertraging met het vliegtuig. De kunst was bijzonder, we kregen een rondleiding, in de schilderijen tref je muzikale motieven na, bijv sonatevorm

Al met al was het zo’n topdag, dat ik voor volgend jaar vast een natuurhuisje gereserveerd heb in de buurt. Kan ik er 3 dragen naar toe en is een dutje in de auto ook niet meer nodig.

2 juni 2024 Bløf in Vaassen bij de Cannenburch

Dit jaar voor het eerst, een zgn kampvuurconcert bij “ons” kasteel in Vaassen. Leuk om met een vriendin naar toe te gaan en Bløf live te horen. Goede sfeer

5 juni Rachel Podger en Lucie Horsch in Zwolle

Het laatste concert binnen een maand was van Lucie Horsch op blokfluit en Rachel Podger op viool. Klassiek en traditionals, 2 geweldige musici, die er overduidelijk veel plezier in hebben om samen te spelen . Klonk prachtig in de grote kerk in Zwolle.

Voor volgend jaar hebben we al weer heel veel kaartjes besteld. Ik ga bijv in oktober naar het Schiermonnikoogfestival.

No comments yet

Plaats een reactie