Spring naar inhoud

Van boeken krijg ik nooit genoeg

Ben wat minder gaan werken dit jaar en heb dus meer tijd om te lezen. Vanaf mijn kindertijd al een hobby van mij. in de middelbare schooltijd ging ik in de vakantie 3x per week naar de bibliotheek om het maximale aantal boeken te halen. Ik denk dat ik in de toekomst ook weer lid van de bibliotheek wordt, want heb me voorgenomen niet meer boekenkasten te kopen. Heb nu 3 kamers met boekenkasten. Nu breng ik af en toe wat boeken naar een gratis boeken kastje in de Jumbo, met name thrillers. Die koop ik nu ook alleen maar als ebook.

Zoals eerder al genoemd , ben ik lid geworden van een leesclub. Recent lazen we Schemerleven van Jaap Robben.

Wat een prachtig boek. Ik had nog nooit wat van hem gelezen, maar ga dat zeker vaker doen. Het is het verhaal van een oude vrouw, die na het overlijden van haar man terugdenkt aan het verleden. Ze heeft hier nooit met iemand over gesproken.Het perspectief wisselt steeds tussen heden en verleden, en wordt vertelt vanuit de vrouw, wat ik knap vind voor een mannelijke schrijver. Ze heeft een relatie gehad met een getrouwde man, raakte zwanger. Hij wilde het kind niet, zij wilde het houden, haar katholieke ouders drongen er op aan het af te staan en lieten haar in de steek toen ze dat niet deed. Het kind mocht ze niet zien bij de geboorte, was overleden. Van haar vriend hoorde ze ook niets meer.

Er worden de laatste jaren veel boeken gepubliceerd over verzwegen verleden, en onvrijwillige afstand van kinderen. Dit boek past in de traditie. De schrijver is stadsdichter van Nijmegen geweest. Hij is toen gevraagd een gedicht te maken voor bij de onthulling van een monument voor ongedoopt overleden kinderen. Het verdriet van de moeders, die hij daar sprak, vormde de inspiratie om later dit boek te schrijven.

Van Bernhard Schlinck las ik zijn laatste boek, Het late leven.

Het gaat over een oudere man, jurist, met een jongere vrouw en kind, die te horen krijgt , dat hij niet lang meer te leven heeft. Wat wil hij zijn vrouw en kind meegeven? wat is een geschenk en wat een last? Over moeite met loslaten. Over hoe je herinnerd wilt worden.

Mooi boek, maar het haalt het toch niet bij de Verteller.

TorBjörn Ekelund schreef De geschiedenis van het pad.

Hij mocht nadat hij een epileptisch insult kreeg niet meer autorijden en deed daarna alles te voet. Dit boek gaat over paden, vroeger en nu, hoe ze ontstaan, de mensen die ze lopen en beleven. Met filosofische uitweidingen en citaten. Mooi boek.

Bart Moeyaert hoorde ik dus op het Oranjewoudfestival. Daar was ook zijn autobiografie Een ander leven te koop. Ik kende de schrijver alleen van naam. Nu las ik dus dit boek over hoe hij zijn weg vond in het leven.

Natuurlijk kocht ik ook van hem Het hele leven, met hierin De schepping, het paradijs en de hemel. Hij las dit voor tijdens de 3 concerten, die ik bij woonde in Oranjewoud met prachtige muziek van Haydn door het Nederlands Blazers Ensemble. In het boek prachtige illustraties van Peter vanden Ende. Prachtig boekje. En als je de kans krijgt een voorstelling met dit werk bij te wonen: doen.

Van Jelle Brandt Corstius zag ik verschillende documentaires en las ik As in tas. Dit boekje, spullen brengen , gaat over een aantal mannen , die auto’s en spullen naar Oekraïne brengen. Het doel is hulp bieden, maar ook een mannenuitje. Leest makkelijk, maar geen aanrader

No comments yet

Plaats een reactie