Spring naar inhoud

Lang weekend naar den Helder

Vorig weekend ging ik een lang weekend naar de Noord-Hollandse kust. Deze keer ging ik niet naar Texel, maar bleef ik aan de wal. Ik logeerde 2 nachten in Huisduinen bij the Baron Crown, een klein comfortabel hotel tegen de duinen aan en van 500 meter van de zee af. Ik had er oa een dag willen wandelen, maar daarvoor was het veel te warm. Dus wel stukje wandelen ‘s morgens vroeg, en verder veel fietsen , vogels kijken, en naar musea. Een heerlijk weekend.

Ik kom uit de Wieringermeer, den Helder gingen we vroeger naar toe om kleren te kopen. Met Hollandse Kustpad en Noord-Hollandpad ben ik er natuurlijk langs gelopen. Verder reed je er eigenlijk alleen door onderweg naar Texel. Nu had ik tijd om er te fietsen (was wel druk, echt zomerweer) . Ik had de verrekijker mee, o.a.in de polders achter de duinen, op ondergelopen bollenvelden, waren veel vogels te zien, o.a. kemphanen, en goudplevieren. Met dank aan een groepje vogelaars met telescoop zag ik voor het eerst een morinelplevier.

Kemphanen

De zaterdag ben ik naar de voormalige marinewerf Willemsoord geweest. Heerlijk geluncht bij Stoom. Het was Open Monumentendag. Ik nam de kans waar om rond te kijken op het lichtschip Texel. Dat was een drijvende vuurtoren, schip lag aan de ketting op zee, vuurtoren midscheeps. Lees het boek het Lichtschip van Mathijs Deen. Hij baseerde dit op gesprekken, welke hij met voormalige bemanningsleden voerde voor het programma OVT en maakte er een prachtig verhaal van. Het leuke was, dat ik nu op het schip met vrijwilligers sprak , die er op gewerkt hadden. Het verhaal, dat er een keer een bokje mee genomen was aan boord, maar dat die uiteindelijk niet geslacht werd maar levend het schip verliet, blijkt dus te kloppen, ik sprak de man, die het bokje aan boord gebracht had.

Daarna ook nog naar het marine museum. Daar was ik nog nooit geweest, en wil ik nog eens naar toe, heel interessant. Ik ben in de onderzeeboot Tonijn geweest, en ook daar sprak ik weer een vrijwilliger, die er gewerkt had. Wat was het er krap en totaal geen privacy.

Op het zelfde terrein ook de boeg van een schip , het fregat de Ruyter, met grote radar koepel, waar je ook binnen kon kijken. Er zijn nog meer schepen, dus ik ga zeker nog eens terug en dan meer tijd er voor uit trekken.

s’Avonds de zon in de zee zien zakken, en daarna aan zee nog een hapje eten. Niet verkeerd. Daarna naar het hotel, fijne kamer, alleen was het wel erg warm, maar ja, dat zou het thuis ook geweest zijn, dus slecht geslapen. Voor het vorstelijke ontbijt een ochtendwandeling door de duinen en naar zee, waar ik vanaf de dijk met zicht op vuurtoren Lange Jaap de zon weer zag opkomen.

De zondag weer fietsen,vogelen, en een bezoek gebracht aan de Nollen, een duingebied met kunstwerken van Rudi van de Wint. Ik was er vorig jaar voor het eerst. Je loopt er met een gids rond. De inmiddels overleden kunstenaar maakte kunstwerken van cortenstaal, welke hij plaatste op bunkers, en soms kun je dan ook nog weer naar binnen, waarbij bijv een grote koepel helemaal beschilderd is . Geweldig om te zien.

Maandag was een dag om te vogelen. Ik was inmiddels al een keer naar het kijk scherm bij de Balgzandpolder gefietst. Wat een boel vogels daar, zo veel lepelaars. Voor deze dag had ik ook de vogelfotohut een stukje verderop gehuurd, sommige vogels kwamen heel dicht bij. Na een paar uur ben ik echter toch weer naar het kijkscherm gegaan, daar was veel meer te zien.

Lepelaars
Slobeend, Krombekstrandloper
Watersnip
Oeverloper
Krakeend
Grauwe gans, dodaars

Op de terugweg even langs mijn broer en gezin in de Wieringermeer, kon ik gezellig mee eten. Fijn weekend.

4 Reacties Post a comment
  1. Dat ga ik dan even terug kijken, dank voor de tip. En wat kun je veel doen en toch het gevoel hebben te relaxen in een weekend, waarbij je ook niet ver van huis hoeft te gaan.

    dinsdag, september 19, 2023
  2. Je hebt een fantastisch weekend gehad zo te zien en lezen. Gisteravond was op Binnenste buiten op tv een item over Rudi van de Wint, mooi om te zien, wat een kunstenaar was dat.

    dinsdag, september 19, 2023
  3. Moet er niet aan denken om daar op te werken, was wel interessant om een keer te bekijken. De nieuwe zijn wel groter heb ik begrepen

    zondag, september 17, 2023
  4. Zo’n onderzeeër lijkt mij helemaal niets

    zondag, september 17, 2023

Plaats een reactie