Spring naar inhoud

Van Gogh in Auvers-sur-Oise

Ik kom niet vaak meer in Amsterdam, het is me er veel te druk. Maar af en toe is er een tentoonstelling, die ik graag wil zien. Vroeger zette ik de auto dan op een P&R, tegenwoordig neem ik de trein vanaf ‘t Harde. Onderweg krant lezen. Meestal zorg ik dan, dat ik om 9 uur bij het museum heb, dan is het het rustigste. In de sprinter naar Amersfoort was het heel stil, en dan groeten mensen elkaar soms. Ik had bij het instappen al gezwaaid naar de machinist. 2 mannen, die iets met voetballen gingen doen, wensten me bij het uitstappen een fijne dag toe. Dan begint mijn dag direct al goed.

Toen ik nog in Amsterdam woonde, kwam ik regelmatig in het Van Gogh museum. Nu was er een tentoonstelling met werken , welke hij maakte in de laatste periode voor zijn dood. Na verblijf in de Provence, waar ik vorig jaar was, waar hij een tijd in een psychiatrisch ziekenhuis verbleef, trok hij naar Auvers-sur-Oise, waar hij uiteindelijk 70 dagen later aan de gevolgen van een suïcide poging overleed. in deze periode maakte hij 74 schilderijen en meer dan 50 tekeningen. In deze expositie was een groot deel van deze werken te zien, veel werken, die je anders nooit kunt zien en al helemaal niet samen.

Ik vond het een indrukwekkende expositie. Ook door de brieven uit deze periode, welke ook te zien waren. Koop bijna nooit meer een catalogus van een tentoonstelling, maar deze wel. Om terug te lezen en kijken.

No comments yet

Plaats een reactie