Spring naar inhoud

La Traviata door de Reisopera

De opera La Traviata zag ik tweemaal eerder, eerst bij de Nederlandse Opera in Amsterdam, en in 2017 bij de Reisopera. Wat ik me van de laatste voorstelling herinner is, dat er een dubbellaag te zien was, waarin we Violetta, de hoofdpersoon (een courtisane) als kind te zien was, en de eindeloze sterfscène tussen de verhuisdozen, want sterven gaat bij een opera er heel anders aan toe, dan in het echte leven.

Deze keer voerde de Reisopera het stuk op zonder koor en met kleiner orkest, een pocketopera wordt het genoemd. Alle bekende aria’s zaten er in, maar door weglaten van oa koorpartijen duurde de voorstelling maar 90 minuten. En is zo een stuk goedkoper, kan in kleinere theaters opgevoerd worden, is geschikt als instapopera, en is meer coronaproof dan zo’n vol toneel met zingende mensen.

Bij de Reisopera krijgen jonge / beginnende theatermakers een kans middels de Reisopera Concept Challenge. Voor Dorine van Genderen was het haar eerste opera regie. Onder de douche bedacht ze het concept. Wat zijn heden ten dage een relatie, die moeilijk geaccepteerd wordt? Violetta was deze keer dan ook geen courtisane, maar een transgender, en stierf niet aan tbc, maar aan de gevolgen van een geslachtsveranderende operatie. Maar wel als vrouw, ze was geworden, wie ze was. Dit gebaseerd op het leven van Lily Elbe, de eerste transvrouw, die zich had laten opereren.

Het decor was ook een prijswinnend ontwerp, Judi Weideli was de ontwerper. Slim gedaan, orkest van 7 personen met dirigent achter op toneel, een cirkel met hieraan hangende witte vitrage ervoor, die je meer of minder open kon schuiven, of er af kon trekken, en waarbinnen het verhaal zich afspeelde.

Wat vond ik er van: Verdi is niet mijn favoriete operacomponist ( maar kan me wel voorstellen, dat hij enorm succes had en heeft, ik had echt de neiging te gaan meezingen bij bepaalde aria’s) maar ik heb wel genoten van het geheel. Het concept met de transvrouw kwam eigenlijk heel “normaal” over. Voor mijn gevoel had Violetta wel af en toe wat moeite met hard- hoog, ik vond dat wat schel klinken.

De volgende opera’s, waar de Reisopera Zwolle mee bezoekt, verheug ik me op, ken ze nl niet. Giulio Cesare met muziek van Händel en Bruid te koop, een komische opera van Smetana in Nederlandse vertaling.

No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: