Spring naar inhoud

De Hermannshöhen, van Rheine naar Bad Iburg

ECIT6692Tonny en ik zijn weer met een nieuwe wandelroute begonnen, deze keer door Duitsland, de Hermannshöhen. Dit is een route van 2018 km, die bestaat uit de Hermannsweg (een route , die loopt over de toppen van het Teutoburger Wald) en de Eggeweg (door het Eggegebergte) Een route door bos en langs rotspartijen, met onderweg dorpjes en stadjes met mooie vakwerkhuizen. De weg heeft zijn naam te danken aan Hermann de Cherusk, die in het jaar 9 na Chr. drie Romeinse legioenen onder leiding van veldheer Varus overwon. De route is zeer goed gemarkeerd. Er zijn diverse wandelgidsjes te koop, de route is voor gps te downloaden, en er is ook een goede kaart/ folder, waar de route op ingetekend is. Verdwalen is dan ook lastig.

UKMY9298

De eerste 3 etappes zitten er op, we liepen 24 tm 26 augustus van Rheine, net over de grens bij Twente, naar Bad Iburg. De eerste dag vonden we vrij saai, verder mooie wandeling. Wat ons betreft had de route ook in Hörstel kunnen starten, dan ga je direct omhoog en is ook met de trein bereikbaar. Mocht je deze route ook willen lopen: houd er rekening mee, dat het in het hoogseizoen in het weekend lastig kan zijn een overnachting te boeken. Vooral in Tecklenburg, daar hebben ze de hele zomer open lucht theater, waardoor het kan zijn, dat alles vol zit.

APVKE8340

We begonnen onze route in Rheine. We waren hier met de auto naar toe gereden, vlak bij het station vond ik een gratis parkeerplek. Terug naar het station, waar de route begon. Even een blik in de mooie kerk, de eerste kerk, welke we deze dag bezochten. Er volgden er nog meer.

Langs de rivier de Ems (ja ook hier troffen we deze weer aan) trokken we de stad uit langs akkers. Ook hier had men van de droogte te lijden.

DQCT9573

VZZK2190

MBIG9113

PEQU2393

FRNZE5022

In Bevergern genoten wij van Kaffee mit Kuchen. Het smaakte heerlijk, plaatcake met pruimen. Alleen was de eigenaresse van de zaak niet bepaald vriendelijk voor haar gasten.

CEPN0954

Mooi dorpje, waar we ook weer de kerk bekeken. In de kerk mooie details, waaronder een heel mooi tafereel met de 3 koningen, die het Christuskind kwamen vereren. Jammer dat het glas zo spiegelde, maar toch de foto hier in blog opgenomen.

MHNQ0784

QTDB9215

RRHQ5654

SZFN9867

Daarna liepen we naar Hörstel, waar we bij de kerk een hotelkamer geboekt hadden. Het hotel was nog gesloten, dus de St. Antonius kerk bezocht. Toen we uit de kerk kwamen, was hotel nog steeds gesloten. Gelukkig kwam Tonny op lumineuze idee om te vragen, of er ook een bel was. Ja dus, de kok /eigenaar deed open. Maar toch leuk, dat we in de kerk geweest waren. Bestond uit 2 gedeeltes, een neogotisch deel (dicht) en modern  gedeelte, wat er tegen aan gebouwd was (oorspronkelijk waren er hier 2 kapellen vlak bij elkaar, in 1857 begon men met de bouw van het neogotische deel) . Het moderne deel was open en had een verrassend licht modern interieur met prachtige ramen van Johan Klos en ook nog veel andere mooie details.

DVHV5975

OOYA0827

OXTIE3090

WKHUE3919

NXKD8974

’s Avonds lekker gegeten in ons hotel. We zijn in Duitsland, konden kiezen uit kleine of normale portie. De kleine genomen en dat was al meer dan voldoende.

Na een goed ontbijt gingen we de volgende dag op stap naar Tecklenburg. We gingen terug naar de rivier, en daar direct omhoog. De route ging door bos  over de toppen van heuvels met af en toe een mooi doorkijkje. Veel wandelaars onderweg, waaronder nog 2 dames, die we de volgende dag weer tegen kwamen. Zij waren ook met de route gestart.

CMUY7821

Onderweg stopten we bij een paar kapelletjes.

TVCB3665

CVTR9451

Ook kwamen we langs een paar oorlogskerkhoven. Er is hier in de tweede wereldoorlog heftig gevochten. Ook deze soldaten hadden familie, die om hen treurde.

De route liep langs bijzondere rotsformaties, de Dörenther Klippen. Hier vlak bij was ook een uitspanning, waar we van koffie met natuurlijk weer Kuchen genoten.

JUND6361

CVZH5089

Vanaf daar was het niet zo ver meer naar Tecklenburg, een prachtig stadje, maar ook toeristisch  met vakwerkhuizen, veel restaurantjes en winkeltjes. Wij hadden er een studio gehuurd, was nog het enige, wat beschikbaar was. Was zeer goed verzorgd ruim 1 kamer appartement met volledige keuken+ eigen badkamer. De supermarkt zat om de hoek, dus broodjes en kaas voor ontbijt gekocht. We konden pas om 19.30 eten, alle restaurants zaten vol (gereserveerd) met gasten, die naar het theater gingen. Wij hadden daar na een dag wandelen geen zin meer in. Was ook te koud, je zag mensen met grote boodschappentassen slepen, waar vast plaids en kussens in zaten.

FQMK1629

APVK8340

De zondag konden we wat vroeger vertrekken, omdat we zelf voor ons ontbijt zorgden. Weer prima wandelweer, heel even wat gespetter, maar zette niet door.

Het landschap was wat opener dan de vorige dag. Dat vond ik mooier.

DLGB5931

In de buurt van Lengerich had je zicht op de canyon beneden, een steengroeve gevuld met turquoise gekleurd water.

DRBB7305

Dat de route goed gemarkeerd was, en het hier populair wandelgebied is, kon je wel zien. De route bleek ook een Jacobsweg te kruisen

LLPB9033

We kwamen langs kalkzandsteenformaties, al dan niet afgegraven.

CWUV4842

QAYT9656

En dan weer het bos in naar Bad Iburg.

CJME1813

Toen we daar het bos uit kwamen, was het een enorme drukte. Daar hadden we helemaal geen zin in. In Bad Iburg is geen trein, we hadden gelezen, dat je met de taxi naar Lengerich kon gaan en daar de trein naar Rheine pakken (1x per uur). Duitse dames tipten ons echter om een taxi naar Osnabrück te nemen (2x per uur trein). Toen we aankwamen, zagen we echter toch een bushalte , en de bus naar Osnabrück kwam er net aan. Dus gauw instappen , ook met de trein een superverbinding. Dus vlotte reis naar huis. Wordt vervolgd. Of dit jaar nog, of misschien ook wel volgend jaar.

2 Reacties Post a comment
  1. Willie #

Ziet er allemaal goed uit, succes alvast met het verdere verloop van de route!

zondag, september 23, 2018
  2. Wat leuk dat jullie de Hermannshöhen lopen. Die staat ook nog op mijn lijstje. Vorig jaar waren we met oud en nieuw in Bad Iburg en liepen een stuk van de Ahornweg. Mooi gebied en vlakbij Nederland!