Spring naar inhoud

Rusland in de winter deel 3: naar Kostroma

Misschien hebben jullie wel eens van de Gouden Ring gehoord. Dat is een verzameling historische steden niet al te ver van Moskou met rijk verleden en historische binnensteden met mooie kerken en Kremlins. Want niet alleen in Moskou heb je een Kremlin, het betekent versterkte stadskern. Wij bezochten op deze reis de steden Kostroma en Suzal. Vladimir stond ook op het programma, maar op advies van ons reisleidster en in overleg met onze groep, hebben we deze stad niet bezocht, zijn we er alleen op de nachttrein gestapt. Dat gaf ons meer tijd in het prachtige Suzdal. Een goede beslissing, want in Kostroma waren we ook maar kort, en het was dus heel fijn om in Suzdal alle tijd te hebben, bijna 2 hele dagen.

Om in Kostroma te komen, reisden we met de bus over het platteland. We deden er veel langer over dan in de zomer, want we konden het grootste deel niet hard rijden dan 40-45 km per uur, de weg zat vol gaten, wat niet verwonderlijk was met de Russische winter. Tijd dus om je heen te kijken naar o.a.de voorbij glijdende bossen, die we eerder ook vanuit de trein zagen. Onderweg een stop in Sudislavl, een dorp. Je kon er heel goedkoop lunchen (3 gangen voor weinig geld), ik hield het echter bij koffie en soep, wat bijna net zo duur was, maar wilde even in het dorp rond kijken. Het was de dag voor internationale vrouwendag, daar wordt in Rusland altijd veel aandacht aan besteed. Alle vrouwen horen bloemen te krijgen van bijv. hun man of baas. Vooral mimosa was populair, maar ook rozen en tulpen zagen we later in Kostroma overal te koop.

XMPP2365

Hier zien jullie een paar typische russische laarzen: viltlaarzen met een plastic hoes voor buiten er overheen, niet elegant, wel praktisch. In Suzdal zag ik ze de volgende dag te koop op de markt. Overal sneeuw, de trottoirs liggen soms tussen hoge sneeuwhopen.

Je ziet overal prachtige houten huizen met houtsnijwerk. En let ook op de ijspegels.

Zout strooien tegen de gladheid, zag ik alleen op het Rode Plein in Moskou. Hier gooiden ze zand op de weg om hem stroef te maken.

Tegen het eind van de middag kwamen we aan in Kostroma. Ons hotel lag vlak bij een prachtige kerk. Er was ook een mooi klooster aan de andere kant van de rivier, we waren echter te laat om dat nog te kunnen bezoeken. Ook de markt in de oude markthallen was al gesloten, toen we er aan kwamen. Het was echter een heel leuke stad, welke in tegenstelling tot Suzdal, waar we de volgende dag naar toe gingen, niet toeristisch was, een gewone mooie provinciestad. Ik had er dan ook graag wat langer gebleven. Wij maakten een wandeling het centrum in.

GTFJ4604

We liepen langs de bevroren Wolga, in de verte zagen we mensen op het ijs zitten te vissen.

Onderweg overal russisch orthodoxe kerken met hun uivormige torens en bladgoud.

En natuurlijk een beeld van Lenin in het park.

De markt was helaas al gesloten.Wel handig zo’n overdekte markt, in de winter beschermd tegen de kou, in de zomer tegen de warmte.

Dit is het centrale plein. De toren deed wel wat denken aan een vuurtoren. In Suzal zagen we ook zo’n soort toren, daar was het de kazerne van de brandweer. Ik denk dat mogelijk de toren de functie had om brand te kunnen signaleren.

Dit klooster mocht je niet in, de deuren waren gesloten. Maar toen kwam er een auto aan  en sesam open u:

Op straat in Rusland zie je veel bontjassen en bontmutsen, al dan niet echt. Met de kou ook functioneel.

Lekker gegeten met een deel van onze groep. Ik genoot van aardappelpannenkoekjes met zalm, en zalmforel met aardappels en groente. Kostte omgerekend 11 euro met wijn, erg goedkoop dus. De ober deed erg zijn best. Alleen duurde het wel erg lang voor een van ons zijn eten kreeg, er was duidelijk wat mis gegaan met zijn bestelling. Dat hebben we in Suzdal ook nog een keer gehad. Daar kregen we toen de Engelse menukaart, alleen de gerechten daarop waren niet te krijgen. Dan toch maar de Russische. Onze bestelling liet echter erg lang op zich wachten. Toch maar eens gevraagd, want we moesten de bus naar de trein halen. De kip werd toen ongaar opgediend. Terug gestuurd. Uiteindelijk kwam het eten, toen we de drankjes al wilden afrekenen en vertrekken. Hoefden toen echter het eten niet te betalen. In het algemeen ging het echter prima en ik heb ook lekker gegeten in Rusland.

KTWJ2229

SCME6406

Wat vinden jullie overigens van deze eetzaal? Kostroma is de woonplaats van een Russische sprookjesfiguur, Snegoerotsjka, de kleindochter van vadertje Vorst, die samen met vadertje Vorst de kinderen cadeautjes brengt. In het hotel was het sneeuwthema in de eetzaal, ook gebruikt als feestzaal doorgevoerd. Na het ontbijt vertrokken we naar Suzdal, dit was niet zo ver rijden, en de weg was in betere conditie, dus het schoot lekker op. Je zag onderweg o.a. grote buizen voor de stadsverwarmingsinstallaties. Na een koffiestop bij een textieloutlet arriveerden we mooi op tijd in Suzdal. Hier had het hotel ook weer wat bijzonders, een opgezette beer in de lobby.

FXMY5176

Wordt vervolgd, deel 4, Suzdal.

2 Reacties Post a comment
  1. Willie #

Wat grappig, mijn zoon en schoondochter zijn nu zo’n reis aan het doen. sint Petersburg, Novgorod, Gouden Ring en Moskou.

zaterdag, juli 28, 2018
  2. Pieter #

Russische viltlaarzen heten walinki , toren bij een brandweerkazerne is om gebruikte brandslangen in op te hangen om te drogen.