Skip to content

Noord-Hollandpad: Krommenie- Halfweg

APEK5491.jpg

Gisteren liep ik weer een etappe van het Noord-Hollandpad. Ik wil dit pad deze zomer afronden, Tonny en Annemarie zijn er dit jaar ook mee gestart en inmiddels al gevorderd tot Obdam. Ik ben al een paar jaar geleden begonnen en wil niet “ingehaald”worden. šŸ™‚

GUSO3577.jpg

Ik begon in Krommenie bij het station. Het eerste deel van de wandeling voerde langs onderdelen van de Stelling van Amsterdam. Deze verdedigingslinie is aangelegd tussen 1880 en 1924, en bestaat uit forten, batterijen, dijken en sluizen met als doel zo nodig de vijand op afstand te houden van de hoofdstad als laatste toevluchtsoord van de regering door polders onder water te zetten en de vijand te beschieten.

HVKZ5540

CBHL9113.jpgDe route liep over en langs dijken langs wat vroegere Oer IJ. Het huidige IJ is n.l. nog maar een schim van wat vroeger het IJ was, een groot meer, wat in verbinding stond met de Zuiderzee. De oude dijken zijn nu terrein van de vele fietsers en hardlopers, die ik tegen kwam, Het open polderlandschap wordt echter bedreigd, getuige het bord, wat ik zag. Dijken waren opengesteld voor wandelaars, soms koos ik er echter toch maar voor om over het weggetje onder langs de weg te lopen. Het is in elk geval aan te raden om een lange broek te dragen.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

De dijk liep naar het Noordzeekanaal. De pont voer net voor mijn neus weg. Tijd om op een bankje in de zon wat te drinken op het terras bij de pont . Boven mij vlogen de vliegtuigen af en aan. Ik vroeg me af, hoe hoog ze vlogen. Het was namelijk behoorlijk veel lawaai. Zoals het er nu voor staat, zullen na uitbreiding van Lelystad op 1800 m hoogte ook boven Epe vliegtuigen over vliegen. Daar zijn we niet blij mee, en is het laatste woord nog niet over gezegd.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Daarna door natuur/ recreatiegebied Spaarnwoude naar Halfweg. Bij de voormalige suikerfabriek, waar het vroeger in de campagnetijd zo stonk, maar waar nu “Sugarcity” in zit, stapte ik op de trein. Het was weekend, dus natuurlijk deed ik er veel langer over dan verwacht om bij de auto te komen, die bij het station in Krommenie stond.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Volgend weekend hoop ik Amsterdam te passeren. Lijkt me geen leuke etappe, muv laatste stuk, langs de Amstel naar Ouderkerk. En ook wel weer eens leuk om over de Kalfjeslaan te lopen, waar ik vroeger vaak gefietst heb, toen ik nog in Amsterdam woonde, en de stad ontvluchtte.

One Comment Post a comment
  1. Zieter een prachtige wandeling uit

    maandag, juli 17, 2017

Geef een reactie

