Skip to content

Gelezen: “Een klein leven” van Hanya Yanagihara

AfbeeldingsresultaatVia een vriendin kwam ik bij dit boek. Het is een heel dik boek, duurde dan ook een tijd voor ik het uit had. Te dik vind ik. En eerst kon het me ook niet echt boeien, had moeite alle namen uit elkaar te houden. Het had echter een 5 sterren recensie in de NRC en was boek van de maand bij NRC. Toch maar door gelezen dus. Na ca 100 blz. zat ik er echter helemaal in, en dit weekend las ik het uit.
Is het een aanrader: niet echt. Heb ik spijt het te hebben gelezen: nee.

Thema’s in dit boek: het belang en de kracht van vriendschap. Maar ook, dat het verleden iemand zo kan beschadigen, dat het niet te helen valt.

Het boek heeft 4 mannen als hoofdpersoon, die elkaar leren kennen in hun studententijd. Een soort “sex in de city “figuren, maar dan mannen, worden zeer succesvol en rijk. 1 ervan is gehandicapt, en geleidelijk kom je er achter, dat de oorzaak gelegen is in gruwelijke dingen uit zijn verleden, die blijvende schade hebben opgeleverd en die hij niet vertellen kan. Hij wordt omringd door vrienden, geadopteerd door een stel, wat hun zoon verloren heeft, is succesvol in zijn werk als advocaat, krijgt een relatie met zijn beste vriend, maar heeft moeite met vertrouwen, intimiteit en verdrijft de pijn door automutilatie. En de ellende houdt niet op, na een aantal gelukkige jaren sterft zijn partner. Hoe het boek afloopt, laat zich raden.

Wat ik vind van het boek: het is allemaal te veel. Te veel pagina’s, te veel gruwelen, de personages te zwart wit (goed of fout), de entourage te veel “the rich and famous”. Maar als je er een keer in zit, blijft je wel doorlezen, en de ellende, die de hoofdpersoon meemaakt, beneemt je de adem.

 

No comments yet

Geef een reactie

