Skip to content

Wandelen in Zuid-Limburg

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Ik  ben een paar dagen naar Zuid-Limburg geweest om te wandelen. Ook deze keer logeerde ik bij de Smidse, net buiten Epen. Een fijne plek, mooi terras en je steekt de weg over en het wandelen kan beginnen. Enige nadeel: ontbijt is vanaf 8.30 en je kunt niet zelf koffie of thee zetten op je kamer. Dus geen koffie voor de vroege ochtendwandeling. Maar bij het ontbijt smaakt het dan extra lekker.

OWTN4993

Ik ben eerder in dit gebied geweest. Natuurlijk liep ik ook nu weer langs de Volmolen langs de Geul, zowel stroomopwaarts als -afwaarts. En dan via allerlei voetpaadjes weer terug naar de Smidse.  Ik heb op mijn mobiel de app Topo GPS, ontzettend handig. Ik heb de topografische kaart van Nederland gekocht, alle paadjes staan er op, kun je je goed oriënteren, en ook je route opnemen.  Zo kon ik mijn eigen routes maken. Verder had ik de wandelgids Lopen door Limburgs Heuvelland van Rob Wolfs en Rutger Burgers, uitgegeven door Gegarandeerd Onregelmatig gekocht. Hier staan 18 rondwandelingen van ongeveer 15 km in. Je kunt de GPS tracks van de routes downloaden en importeren in Topo GPS.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

2 wandelingen uit dit boekje heb ik ongeveer gelopen, met wat uitbreiding, de wandeling vanuit Epen door Geuldal en Schweigerbos met prachtige uitzichten, en de wandeling vanuit Gulpen met voor Stokhem weilanden vol orchideeën (helaas, niet toegankelijk, dus kon niet dicht bij komen , op een paar na, die op braak liggend landje stonden) , kasteel Wijlre (dus goed te combineren met bezoek daaraan) en een prachtig stuk als je afdaalt via Eyserbos door weilanden vol bloemen naar Gulpen. Gulpen ben ik echter gauw uitgegaan, veel te druk. IJsje eten met heel veel fruit deed ik veel liever bij de Wingbergerhoeve vlak bij Epen. En koffie met vlaai nam ik bij de Smidse. Alleen jammer dat ze niet meer de kruisbessenvlaai van bakkerij Vermeeren uit Slenaken hebben, deze smaakte veel minder lekker. Ze nemen nu helaas niet meer alle vlaai van deze bakker af.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Ik had trouwens nog een verrassende ontmoeting. Op mijn eerste avond, toen ik langs de Geul bij Epen liep, kreeg ik een berichtje van Truus Wijnen , die ik ken van haar wandelblog en de mooie wandelboekjes, die ze maakt. “Groeten uit Epen” . We bleken dus beide langs de Geul te lopen vanaf de Smidse, maar een verschillende kant op. De volgende dag zag ik haar echter lopen in het veld bij Wijlre, ’s avonds dus gezellig samen gegeten en een avondwandelingetje gemaakt.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

4 Reacties Post a comment
  1. Altijd weer mooi dat glooiende en golvende Limburgse land.

    dinsdag, juni 27, 2017
  2. Prachtig gebied!

    maandag, juni 19, 2017
  3. Hannie #

    Hoi Klaske,
    Wederom genoten van je verhaal en wat een mooie foto’s heb je er weer bij geplaatst.
    Groetjes

    maandag, juni 19, 2017
  4. Prachtig. Met al die mooie foto’s erbij.

    zondag, juni 18, 2017

Geef een reactie

