Skip to content

Oranjewoud Festival

IMG_9812Vorig weekend ben ik met Marion naar het Oranjewoud Festival geweest. 3 dagen genieten van mooie en verrassende muzikale optredens  in een prachtige groene omgeving , gewandeld, naar het museum Belvedère geweest, lekker eten en gezelligheid.  We boften ook nog eens met het weer. Het was zo leuk, we zijn vriend geworden. Dus volgend jaar weer. Dan is het onderdeel van Leeuwarden/ Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa, het is dan 10 dagen, van 31 mei tm 10 juni 2018. Save the date.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Op vrijdagavond hadden we eerst 3 concerten in Tipi’s. Een accordeonspeelster met danseres (Pieternel Beerkers en Vive Massar met muziek van Gubaidulina) een sopraan en pianist (Klaartje van Veldhoven en Rembrandt Ferichs) en Haytham Safia op ud. Zeer verschillend dus. Daarna een concert bij kaarslicht in grote tent, muziek van Liszt gespeeld door Enrico Pace met gedichten, deels in Fries en deels in Nederlands, gelezen door Nynke Heeg, een actrice. Mooi en bijzonder. Maar het leukste was, dat we daarna , in onze hotelkamer bij Hotel Tjaarda (op loopafstand, gelegen in het groen, ideaal) terwijl we nog even van een wijntje genoten een roomservice lullaby kregen : er werd een piano binnen gereden om 23.45 en Saskia Lankhoorn speelde voor ons 2 nummers van Valentin Silvestrov. Heel bijzonder.

Na een heerlijk ontbijt gingen we de volgende dag eerst wandelen. De omgeving nodigt hiertoe echt uit, vanuit het hotel zat je zo in het bos met mooie oude bomen. Omdat hier veel landgoederen zijn ook mooie rhododendrons.

Langs kanalen liepen we richting museum Belvedère, altijd een genot om te bezoeken. Jammer dat zo weinig mensen het niet kennen,  ze verdienen meer bezoekers.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Daarna 2 concerten ( Drumming met percussie in het bos, waarbij we zelf moesten mee doen en  Wanderer Trio met muziek van Schubert) een diner in het hotel en daarna de Nacht van de Nacht met diverse optredens. Jullie snappen wel, dat onze dagen goed gevuld waren.

Vooral “Drumming”  met Tatiana Koleva en the Youth percussion Pool vond ik een geweldige belevenis. Kijk naar het filmpje, dan zie je, dat wij er bij waren.

’s Avonds in het prachtig verlichtte park waren er voorstellingen in een tent in het donker (en toen begon er heel verrassend een koor te zingen, prachtig) in een prieeltje (een harpiste), en nog meer. Tot slot in de grote tent nog een optreden van Nora Fischer en aantal musici met Death speaks van David Lang , dat was het enige, wat ons niet wist te boeien. Het was inderdaad erg lang. Maar tot slot in het donker weer het koor, met Der Leiermann van Schubert,  verspreid door de hele tent met kleine lampjes om hun bladmuziek te kunnen lezen, prachtig.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Na het ontbijt op zondag eerst weer wandelen, en daarna nog 2 optredens :muziek voor een strijkkwartet van Schubert  en de voorstelling Shelter van het Belgische ensemble Revue Blanche met Stefan Hertmans, die voorlas uit eigen werk. Daarna nog even wat eten in het grand café van Tjaarda voor we de huisreis aanvaardden. De eettentjes in de Overtuin waren nl veel te druk, voor een drankje moest je al lang wachten. Het ging ook niet zo efficiënt, daar moeten ze nog wat aan werken voor volgend jaar. Want dan hopen we wel weer terug te komen, het was een ontzettend leuk weekend.

One Comment Post a comment
  1. Wat een prachtig pianospel zeg. En in zo een bijzondere setting.