Skip to content

Naar Hamburg om de Elbphilharmonie te zien.

IMG_3108

Een paar jaar terug kwam ik een foto tegen van het nieuwe concertgebouw, wat ze in Hamburg aan het bouwen waren, een gebouw, wat veel duurder uitviel dan gepland, maar wat zag het gebouw er prachtig uit: met als basis een oud bakstenen pakhuis met glazen opbouw en gegolfd dak aan het water op de punt van Hafencity, het had wel iets weg van een schip. Ik nam me dus voor om, als het af was, hier een concert bij te wonen. Omdat ik hoorde, dat Hamburg ook verder een erg leuke stad was om te bezoeken, ben ik er van 26 tm 29 april naar toe gegaan. Heb me prima vermaakt in deze stad met veel licht, lucht en water. In dit blogje wat foto’s van de Elbphilharmonie, over wat ik verder gedaan heb, vertel ik jullie later.

IMG_2949

De Elbphilharmonie  is in 2017 geopend. De architecten hebben zich laten inspireren door het antieke theater van Delphi, sportstadions en tenten. De architecten zijn Pierre de Meuron, Jacques Herzog en Ascan Mergenthaler van een Zwitsers architectenburo.
Het gebouw herbergt 2 concertzalen, een hotel en luxe appartementen. Tussen het oude pakhuis en de glazen opbouw op 37 meter hoogte is een publieke ruimte, de Plaza, waar je via een lange roltrap kunt komen. Van hieruit heb je aan alle kanten een prachtig uitzicht over de stad. Eerst echter er uitgebreid omheen gelopen, of vanaf het water naar gekeken. Mooi! Prachtig hoe de lucht weerspiegelt in de glazen facade met 1000 gebogen raampanelen, op maat gemaakt. Zo’n facade moet wel schoon blijven, ik zag de glazenwassers bezig.

IMG_2995

IMG_2993

IMG_2967

De Plaza is gratis toegankelijk, als je een concertkaartje hebt, kun je er vooraf en erna rondkijken. Als je niet naar een concert gaat, is het op drukke momenten aan te bevelen om vooraf een kaartje te reserveren, omdat het aantal bezoekers, wat tegelijkertijd toegestaan wordt,  gelimiteerd is.

IMG_2998

IMG_3009

IMG_3013

IMG_3012Ik had graag een concert in de grote zaal bijgewoond, helaas was die, hoewel ik vroeg geboekt had, al voor langere tijd uitverkocht. Ook een rondleiding lukte niet meer: eerst kon ik dat nog niet reserveren, daarna al weer uitverkocht. Een concert in de kleine zaal lukte wel, en zo heb ik toch het gebouw “in functie” meegemaakt. Een mooi concert van een pools strijkkwartet. Klonk prachtig, zaal zag er ook heel mooi uit. Wel puntje van kritiek: stoelen stonden zo dicht op elkaar, dat er niemand kon passeren. Dus om iemand te laten invoegen, moest iedereen de rij uit. Weinig beenruimte dus. En kaartjes een stuk duurder dan in Zwolle.

IMG_3018

IMG_3020

IMG_3022

IMG_3021

Als je dan na het concert nog even rondloopt over de Plaza, heb je wel een geweldig uitzicht.

IMG_3025

IMG_3026

One Comment Post a comment
  1. Wat een prachtig gebouw! Leuk dat je dit weer meegemaakt hebt.

    vrijdag, juni 9, 2017

Geef een reactie

