Skip to content

Reestdal: wandelen in de buurt van IJhorst

IMG_3327.jpgVanuit het centrum van IJhorst kun je een aantal gemarkeerde wandelroutes lopen. Deze staan ook beschreven in een boekje, wat je kunt kopen bij Kroko Multipunt. Daar vlak bij / bij eetcafé het Vosje staat ook een informatiepaneel , waar de routes op zijn weer gegeven. Ik liep vorige week de paarse route, een cultuurhistorische wandeling.

IMG_3328Je loopt dan eerst naar de kerk van Oud-IJhorst (let op of je onderweg reeën ziet, ik zag er 3) , waar een prachtig uitzichtspunt is aan de Reest en een paar informatiepanelen.

IMG_3334.jpg

IMG_3335

IMG_3336

Daarna via de Allee, een oud kerkepad naar de Reest tegenover het voormalige klooster Dickninge (bruggetje wat daar vroeger was, bestaat niet meer, en klooster is later afgebroken. Daar is toen een havezate gebouwd, waar nu appartementen in zijn. Ook daar prachtig wandelen) .

IMG_9437

IMG_9442

IMG_9445

Vervolgens langs een weiland (nog een ree gezien) , een klein stukje langs de weg (ik nam hier de eerste weg rechts, dus 1 weg eerder naar rechts dan de paarse route). Je komt dan op een punt met stuifduinen en een bankje waar je heerlijk kunt zitten, in de heggen hoor en zie je onder andere de tuinfluiter. Als je verder doorloopt door het bos, komt de paarse route van links. Ga hier even links af, iets verderop ligt aan je rechterhand een vennetje met waterdrieblad.

IMG_9446

Dan weer terug lopen, waarbij je in het vervolg van de route zicht hebt op de Vledder hooilanden aan je rechter hand. Hier zag ik ratelaar bloeien.

IMG_9447

IMG_9453

Het laatste stuk van de route is verhard en gaat door het dorp. Niet zo interessant, maar wel zag ik dankzij Jan, die met me meeliep de bonte vliegenvanger. Had ik nog nooit gezien dus erg leuk. Mooie wandeling

No comments yet

Geef een reactie

