Skip to content

Een fado voor mijn vader: Fernando Lameirinhas

Gisteravond bij ons in Epe in het Kulturhus naar een concert van Fernando Lameirinhas, met zijn broer Toni op gitaar en Juan Pablo Dobal op piano. Hij vertelde in de voorstelling over zijn leven, hoe hij opgroeide op het platteland in Portugal, hoe zijn ouderlijk gezin naar België vluchtte voor het bewind van Salazar, en hoe ze na de anjer revolutie weer voor het eerst naar Portugal konden. Zijn vader was toen echter al overleden. Samen met zijn broer maakte hij carrière in de muziek, zong en speelde in diverse bandjes. Zijn levens verhaal is recent opgetekend in een boek.

Een Fado voor mijn Vader

In dit optreden werden verhalen afgewisseld met liederen, waaronder fado, waarbij het publiek soms verleid werd om mee te doen. Een muzikale reis door zijn leven. De zaal was heel enthousiast (de vriendin met wie ik was, waande zich met ogen dicht weer op een Portugees plein) , maar mij wist het niet echt te raken. Ik had geen kippenvel gevoel, voor mij altijd het criterium of ik iets echt mooi/ goed vind. Ik denk dat de droge akoestiek hierin ook mee speelde. Maar ik miste  ook de passie, die ik eerder wel vond tijdens een optreden in een klein restaurantje in Lissabon bij zangeres en gitaristen aldaar. Verder kwam de zanger ook vrij zelfingenomen op mij over/ was het voor mij ook wat te veel gepraat.  En dat hij een liedje van Toon Hermans ten gehore bracht vond ik ook geen topper. Geen cd gekocht dus.

One Comment Post a comment
  1. Mooi fado.

    vrijdag, april 7, 2017

Geef een reactie

