Skip to content

Hollandse kustpad: van Callantsoog naar den Oever

IMG_2686Dit weekend liepen we het laatste stuk van het Hollandse Kustpad, de variant vanaf iets voorbij Callantsoog naar den Oever. Het was prachtig zonnig lenteweer, wel een flinke noordoosten wind, met name op vrijdag, maar dat deerde ons niet. En wat is Nederland mooi in het voorjaar.

We vertrokken vrijdagmorgen na 9 uur met de trein uit ’t Harde. Na ruim 3 uur reizen met treinen en bus waren we bij ons startpunt in Callantsoog, vandaar liepen we naar de Nollen, waar we de variant (Polderpad) naar den Oever op pakten. Zoals gehoopt was het een fleurig begin van de route door de bloeiende narcissen en krokussen. De kop van Noord Holland hoort met het gebied bij Lisse en de Noordoostpolder tot de grootste bloembollenarealen van ons land. Eind april zijn er hier altijd de bloemendagen met mozaïeken van hyacinten bloemetjes, daar gingen wij vroeger altijd naar kijken. Nu echter dus aan de wandel.

We staken het NoordHollands kanaal over bij het Zand via een van de vlotbruggen, die er over het kanaal zijn.

In de bermen bloeit ook van alles, onder andere speenkruid, en klein en groot hoefblad.

Daarna over de Zijperzeedijk naar Oudesluis, onderweg naar de lammetjes en  weidevogels kijkend. Er was een stuk dras land, hier zagen we veel vogels, onder andere grutto’s. De volgende dag op Wieringen bijna geen weidevogels, terwijl die er vroeger zo veel waren. Het gaat echt heel hard achteruit met de weidevogels.

Daarna een saai stuk door de Wieringerwaard naar ons overnachtingsadres net iets buiten van Ewijcksluis . We waren weer welkom bij Vrienden op de Fiets. ’s Avonds terug gelopen naar van Ewijcksluis en heerlijk gegeten bij de Brug, een café restaurant. Gezellig druk daar, had zo’n zaak niet verwacht in zo’n klein dorp.

De volgende ochtend verraste onze gastheer ons met een zeer overvloedig ontbijt. We waren vooraf gevraagd op een lijstje aan te geven, hoeveel boterhammen we wilden, wat voor beleg etc. We waren zeker te bescheiden, want er werden 3 dienbladen vol lekkers boven gebracht, en broodzakjes om een lunchpakket klaar te maken. Een goed begin van de dag.

IMG_2753We liepen eerst langs het Amstelmeer over de dijk aan de zuidkant. Bekend terrein voor mij, we hebben niet ver hier vandaan gewoond, en gingen later in het Amstelmeer zwemmen.

Bij de Haukes gingen we Wieringen op, waarbij we over een oude dijk liepen richting Oosterklief en Hippolytushoef. Bijna geen weidevogels te bekennen, wel ganzen.

Hippolytushoef , of Hippo, zoals wij altijd zeiden, is het hoofddorp van het voormalige eiland. Hier genoten we van koffie met gebak.

Daarna naar Stroe. Daar hebben ze op het kerkhof de kapel herbouwd, die in de 19e eeuw afgebroken is. Ze hebben hem nav oude gravures geprobeerd te reconstrueren. Hij heet heidense kapel, omdat er een gevelsteen van een varken boven het noormannenpoortje zat. Een mooie plek om een kaarsje op te steken. Ook even stilgestaan bij de graven van 3 mensen, die ik gekend heb. Als je dan ergens moet liggen, is dit wel een fijne plek, maar 1 van die 3 was nog veel te jong.

Daarna langs het wad en de kleiputten van Vattrop. Heel veel vogels op het wad, onder andere zwermen regenwulpen en binnendijks veel kluten. Prachtige plek.

We gingen even van de dijk af om in Oosterland de kerk te bekijken en koffie te drinken.

Daarna verder langs het wad naar den Oever. Nog een tijdje lekker buiten gezeten tegen de dijk aan in de zon, vervolgens naar ons Vrienden op de fiets adres. Heerlijk vis gegeten bij Basalt. Ik doe mee aan de aktie “Ik pas” (40 dagen geen alcohol), maar vis moet zwemmen, dus voor deze keer een glas wijn bij de gebakken tarbot (heerlijke verse zeevis hier in den Oever). Ik had in de krant gelezen, dat de katholieken 40 dagen aanhouden van aswoensdag tot pasen muv de zondagen. Ook op zaterdag smaakte het echter heerlijk. En we moesten tenslotte ook vieren, dat we weer een wandelboekje uit hadden.

IMG_2793De dag erop wachtte ons de Afsluitdijk, hierover meer in een ander item.

2 Reacties Post a comment
  1. Ja Wieringen is prachtig
    Alleen: waar zijn de weidevogels gebleven
    Zo stil in de weilanden
    Bordjes vrijwillige vogelbescherming maar niks om te beschermen

donderdag, maart 30, 2017
  2. Ziet er goed uit, Stroe en Vattrop zijn ook zo sfeervol, dat wijntje had je wel verdiend!