Skip to content

Jan Brokken: de gloed van Sint-Petersburg

Een tijdje terug was ik in Epe bij een literair concert met Jan Brokken en 2 musici. Ik heb toen het boek “De gloed van Sint-Petersburg gekocht” .  Het boek heeft als subtitel “wandelingen door heden en verleden” en dat dekt de lading goed. Brokken bezocht de stad voor het eerst in 1975, en 40 jaar later veel. Al lopend door de stad, die bol staat van de historie,  komt hij vele sporen tegen van beroemde russische musici en schrijvers/ dichters uit de 19e en 20e eeuw, vertelt over hun leven, citeert gedichten en vertelt over de veranderingen in de russische maatschappij. Wat een ongelofelijke kennis heeft deze man. En mooie observaties en ontmoetingen beschrijft hij. 

Dit was overigens wel een boek, waar ik even tijd voor moest maken. Heb het meegenomen toen ik afgelopen dinsdag een dag naar de sauna ging, wat goed gewerkt heeft om van mijn rugpijn, verkoudheid en al bijna 2 mnd aanhoudende hoest af te komen. En dus tijd om een heel boek te lezen. Heb nog een boek van hem gekocht, “de kozakkentuin”, dat binnenkort ook eens lezen

No comments yet

Geef een reactie

