Skip to content

Drukke weekenden

Eindelijk weer eens een weekend thuis zonder afspraken. Afgelopen 2 weekenden was ik niet thuis. Eerst een lang weekend Boedapest (jullie hebben het verslag nog van me tegoed) en vorig weekend een combinatie van bezoeken van vrienden en cultuur.

Na ziekenbezoek in Spijkenisse ben ik zaterdags met Zlatka naar het Rijksmuseum voor Oudheden in Leiden geweest, waar een prachtige tentoonstelling is over Koninginnen van de Nijl (nog tm 17 april te zien). Maar ook de vaste collectie is zeer de moeite waard. Wat is dit toch een prachtig museum, en wat hebben ze o.a. prachtige egyptische kunst. Als middelbare scholier was dit het 2e museum wat ik bezocht, dit nav een bezoek aan Egypte van een klasgenote. En het blijft fascinerend.

Tentoonstelling 'Koninginnen van de Nijl'

Daarna lekker gegeten  bij “verboden toegang“.

In Leiden blijven slapen, en daarna naar Amsterdam. Eerst naar het van Gogh Museum , waar op dit moment een tentoonstelling is over de relatie tussen Daubigny, Monet en van Gogh, waarbij de eerste te zien is als grondlegger van het impressionisme en een inspirator van Monet en van Gogh. Mooie tentoonstelling in een prachtig museum. Ik beperk me tegenwoordig wel tot de tijdelijke tentoonstellingen, bij de vaste collectie is het erg druk.

Daarna de stad in, warme jas gekocht, omdat ik volgend jaar ga sneeuwschoen wandelen in Finland, en rondgekeken en wat gegeten bij de Foodhallen in de oude tramremise (leuk, maar haalt het niet bij die in Lissabon en o wat was het eten daar lekker) .
Door de inmiddels erg drukke stad (wat ben ik blij hier niet meer te wonen) richting Hermitage gelopen, waar vrienden in de buurt wonen. Heel fijn om Piet en Guusje  weer te zien, bij te kletsen, heerlijk te eten. ’s Avonds ging ik met Guusje naar de voorstelling Associeren van Wim Daniels (wat een taalvirtuoos, en wat een energie, hij gaat maar door en weet de draad vast te houden in zijn verhaal, heel knap) .

Daarvoor liepen we echter een rondje langs de grachten, het Amsterdam Lightfestival is n.l. begonnen. Er is sowieso veel meer mooie feestverlichting, dan in de tijd dat ik nog in Amsterdam woonde. Een kleine impressie

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

 

2 Reacties Post a comment
  1. Dat wens ik jou ook toe

    maandag, december 19, 2016
  2. Ik wens je een sfeervolle kerst.

    maandag, december 19, 2016

Geef een reactie

