Skip to content

“Zie de mens”, Museum de Fundatie

zie_de_mens_-_header

Vrijdag ben ik naar Museum de Fundatie in Zwolle geweest. Er is weer een prachtige tentoonstelling.

Hans den Hartog Jager, die voor dit museum 2x eerder een expositie maakte, heeft nu een tentoonstelling samen gesteld, die 100 jaar omspant: vanaf 1917 uit elk jaar een portret van een mens. Zeer gevarieerd, realistisch en abstract, schilderkunst en beeldhouwkunst, mooi en lelijk (naar mijn smaak, ik was wel teleurgesteld over het schilderij uit mijn geboortejaar, al was het dan de visie van de kunstenaar op Brigitte Bardot) . Echt de moeite waard om te bekijken. En kijk vooral ook naar de video van Rineke Dijkstra, van Britse schoolkinderen, die naar een schilderij kijken, en dit beschrijven. Wij zien het schilderij van Picasso niet, maar hen wel. Geweldig (I can see a woman crying).

En als je er dan toch bent, loop dan ook even naar boven om de foto’s te bekijken, die Claire Felicie maakte van Nederlandse oorlogsveteranen. Ik werd er stil van.

dominique_afghanistan_header_site

No comments yet

Geef een reactie

