Skip to content

Beethovenfestival in Zwolle

img_2938Heerlijke dag gehad vol muziek in Odeon (Zwolse theaters), waar alle 5 sonates voor piano en cello van Beethoven opgevoerd werden door 3 duo’s internationale topmusici. Mooi om de ontwikkeling van de componist te horen in het werk (laatste sprak mij meeste aan).

Prachtig gespeeld door

  • Torleif Thédeen en Roland Pöntinen (1e en 2e sonate)
  • Gavriel Lipkind en Roman Zaslavsky (3e en 4e sonate)
  • Pieter Wispelwey en Paolo Giacometti (variaties en 5e sonate)

Het geheel werd gepresenteerd door Sander van Veggel, die gesprekken voerde met de musici. Erg leuk, dit maakte, dat je nog gerichter kon luisteren.

Ik ben een groot liefhebber van de klank van cello, heb ook diverse cd’s met cellomuziek (vooral met Pieter Wispelwey als uitvoerende), maar deze muziek van Beethoven kende ik nog niet.Hoe mooi ik de muziek vandaag ook vond, als ik moet kiezen prefereer ik toch de muziek van Bach. Dat gaat meer naar binnen bij mij, raakt me meer. De muziek van Beethoven blijft meer in mijn hoofd zitten. De 5e sonate was overigens wel een uitzondering, mogelijk ook, omdat deze een echt langzaam middendeel heeft.

Heerlijke dag gehad. Enige nadeel: het was eigenlijk te mooi weer om binnen te zitten. Het weer had omgedraaid moeten zijn met gisteren. Toen hebben we 30 km gelopen, grijze dag met af en toe motregen. Maar ja, je kunt niet alles hebben. En toen het concert  afgelopen was nog even genoten van de herfstzon.

No comments yet

Geef een reactie

