Skip to content

Symphony of Sorrowfull Songs van Gorecki

Ik ben mijn muziek aan het digitaliseren en dan beluister je ook weer eens andere muziek. De laatste week met de tweede wereldoorlog bezig, zoals jullie gelezen hebben. In dit kader geluisterd naar  Symphony of Sorrowful Songs van de Poolse componist Gorecki. Deze symfonie bestaat uit 3 delen, welke in het pools door een sopraan gezongen worden:
1. een 15e eeuws pools klaaglied van Maria , de moeder van Jezus
2. een tekst, gevonden op de muur van een cel van de Gestapo in Zakopane, geschreven door een 18 jarig meisje: “O moeder huil niet; onbevlekte koningin van de hemel, u steunt mij altijd. ”
3. een Silezisch volkslied van een moeder, die haar zoon zoekt, die gedood is door de Duitsers bij de Silezisch opstand.

Ik heb deze muziek op cd. Maar op internet vond ik dit filmpje. Luister en kijk.

One Comment Post a comment
  1. Hermien #

    aangrijpend mooi

    zondag, oktober 9, 2016

Geef een reactie

