Skip to content

Kind, beloof me, dat je de kogel kiest

Vorig weekend heb ik een boek uitgelezen, waar ik al maanden geleden in begonnen ben. Ik had het echter aan de kant gelegd, omdat ik er beroerd van werd. Het gaat over een verzwegen hoofdstuk uit de Duitse geschiedenis. Tegen het einde van de tweede wereldoorlog hebben duizenden gewone Duitsers zelfmoord gepleegd, uit angst voor de oprukkende Russen en omdat men van mening was, dat verder leven geen zin meer had. Hele gezinnen liepen de rivier in, hingen zich op, of kozen voor de kogel of strychnine. De schrijver maakt o.a. gebruik van dagboeken als bronnen. In het stadje Demmin in Noordoost Duitsland alleen al meer dan duizend.
In het boek van de historicus Florian Huber wordt ook beschreven, wat er aan voor af ging: het gevoel van vernedering en onrechtvaardigheid na de eerste wereldoorlog van het Duitse volk, de bittere armoede, en de hoop op betere tijden onder leiding van Hitler. En na de oorlog het verzwijgen en de ontkenning van wat zich af gespeeld heeft, en het richten op de wederopbouw .

img_2937

3 Reacties Post a comment
  1. Afke #

    Hoi Klaske, bedankt voor dit bericht! Net terug van vakantie in Duitsland zag ik (weer, vorige vakantie ook al) dit boek. Uiteraard in het Duits. Nu kan ik dat wel lezen maar ben er wel erg lang mee bezig, dus nee, niet gekocht. Ik ging er van uit dat het niet vertaald was, maar dus toch! In Duitsland zijn veel van dergelijke boeken uitgebracht de laatste jaren. Over de gewone man / vrouw, hoe hij / zij de oorlog maar ook de jaren daarna heeft beleefd. En, wonder boven wonder heeft mijn bibliotheek het in bezit!

    zaterdag, oktober 15, 2016
  2. Dat is het ook Kimberley

    maandag, oktober 10, 2016
  3. Het boek lijkt me, ondanks dat het zo een naar thema is, erg interessant..

    maandag, oktober 10, 2016

Geef een reactie

