Skip to content

Totaaltheater: naar de Reisopera 

Opera moet je beleven, niet horen vanaf een cd of op tv zien, maar in het theater meemaken.  Dan is de som meer dan de delen. Zo ook gisteravond bij de Reisopera in de Spiegel in Zwolle bij Ariadne auf Naxos. Een opera van Richard Strauss, die niet zo vaak opgevoerd wordt. Ik had hem tenminste nog nooit gezien, terwijl ik al heel wat voorstellingen in Amsterdam en Zwolle meegemaakt heb.

Vroeger zou ik me niet hebben kunnen voorstellen, dat ik operaliefhebber zou worden. Ik vond het maar gekrijs, aanstellerige muziek. Toen ik in mijn studententijd klassieke muziek leerde kennen en waarderen (ben er Harm Harhuis, die voor kleine groepjes luister cursussen organiseerde , nog altijd dankbaar voor) , hoorde opera daar eerst niet bij. Dat kwam later, en heb vervolgens jaren met Harm en Trinette een abonnement gehad op de matinees van de Nederlandse Opera in Amsterdam. Mijn eerste opera was Don Giovanni van Mozart (in Praag, in het theater, waar deze opera voor het eerst opgevoerd werd) , waarvan de muziek heel toegankelijk was. Later echter ook moderne opera’s gehoord (o.a. Wozzzeck van Alban Berg , en Moses und Aaron van Schönberg) . Wel is het zo, dat ik dan meestal vooraf een inleiding bijwoonde en er echt voor moest gaan zitten , en het totaal beeld ervaren. Dus beeld + geluid, en de concentratie van het samen in een zaal zitten, en in het moment zijn. Een cd met deze muziek zou ik nooit kopen.

Inmiddels kom ik eigenlijk nooit meer in Amsterdam. Met een collega ben ik vaste bezoeker van de Zwolse theaters en gaan we naar alle voorstellingen van de Reisopera in Zwolle.  Ik vind het ontzettend knap, hoe ze kans zien om , terwijl er gigantisch bezuinigd moest worden, prachtige voorstellingen te maken (prijs winnend) , en een enorme toename van het aantal bezoekers weten te bereiken. Dit mede door jonge talenten een kans te geven. En ze kiezen niet voor de makkelijke weg, dus niet alleen het meest populaire opera repertoire, maar ook minder bekende, of wat minder makkelijk in het gehoor liggend werk.

Donderdagavond was het weer zo ver, Ariadne auf Naxos van Richard Strauss werd opgevoerd. Een wat ingewikkeld verhaal, zoals wel vaker bij opera.
De eerste akte speelt zich af in een paleis. In het decor grote koppen van piepschuim. Ziet er prachtig uit.
Een rijke man geeft een feest, huurt 2 heel verschillende groepen musici (opera en klucht) in om na het diner een voorstelling te geven, met daarna vuurwerk. Omdat er niet zo veel tijd over is voor het vuurwerk, vindt hij dat ze maar samen een voorstelling in elkaar moeten flansen. Wie betaalt, bepaalt tenslotte. Natuurlijk zijn de musici/ dansers  hier niet blij mee, vooral de componist van de serieuze opera Ariadne auf Naxos niet. Zerbinetta, de leidster van de andere groep denkt er wat gemakkelijker over, zij kunnen toch ook op het eiland zijn, en dan iedereen opvrolijken.

ariadne-auf-naxos

In de tweede akte, waarin de opera wordt opgevoerd,  blijkt het toch te lukken met de samenwerking en ontstaat hier iets moois uit. Deze akte was echt geweldig om naar te kijken/ luisteren. Het speelt zich af op een eiland, gesymboliseerd door een rots, met op de achtergrond videobeelden. Wat een vondst! Je ziet de zee, lucht, rotsen, later ook sterrenhemel, vlammen en vuurwerk. Goed gezongen en geacteerd. De zangeres, welke de rol van Zerbinetta vertolkte, sprong er in deze akte voor mij boven uit. Wat goed geacteerd en gedanst (met roze veren samen met 4 dansers) en dat je dan zo kunt blijven zingen.

download

Prachtige regie van Laurence Dale , maakt het verwarrende verhaal logisch. Mooi gespeeld door Noord Nederlands Orkest.

Tm 8 oktober nog te zien in Arnhem, Maastricht, Breda, den Haag en Amsterdam.
Jammer dat er in Zwolle weinig publiek op af was gekomen. Dat is toch, dat men deze opera niet kent en publiek in Zwolle niet zo avontuurlijk is. Maar het is echt zeer de moeite waard om deze pracht voorstelling te bezoeken. De recensies in de kranten waren ook lovend.

Extra leuk was, dat we met een groepje een kijkje achter de schermen mochten nemen in de pauze. Heb grote bewondering voor het werk van de voorstellingsleidster, die alles in de gaten houdt aan de hand van een draaiboek/ partituur, signalen geeft aan de diverse medewerkers, wat men moet doen op het goede moment.
Totaal 100 man incl orkest, wat hier aan meewerkt. En wat een passie voor het werk.

No comments yet

Geef een reactie

