Skip to content

Noord-Hollandpad: van Kolhorn naar Noordeinde (Graft)

IMG_1071Misschien vragen jullie je af, of ik nog wel eens wandel? Zeker wel, alleen had ik geen zin om te bloggen. Tijdens mijn vakantie zijn een paar klussers in mijn huis begonnen met de renovatie van de bovenverdiepingen van mijn huis. Dat duurde langer dan verwacht, en maakte dat ik liever niet te veel thuis was. Maar nu is alles klaar (bijna dan), het is heerlijk licht in huis geworden en mijn laptop staat ook weer op zijn plaats. Ierland houden jullie tegoed, eerst een verslag van het vervolg op het Noord- Hollandpad.

IMG_1061

Het is meer dan 2 jaar geleden, dat ik een stuk Noord-Hollandpad gelopen heb. Ik kan deze keer niet de schuld geven aan de drukke agenda’s van vriendinnen, deze route loop ik alleen. Er waren gewoonweg te veel andere paden om te belopen. Nu combineerde ik 2 dagen lopen afgelopen vrijdag en zaterdag met eten bij mijn moeder.

Ik heb de auto in Obdam gezet, mijn overnachtingsplek halverwege, en heb de buurtbus naar Kolhorn genomen. Dankzij vrijwilligers is er nog openbaar vervoer naar de kleine kernen. Het was gezellig in de bus, leuke chauffeur. Kolhorn, een oude vissersplaats, is een prachtig dorpje, vlak bij de Wieringermeer, waar ik opgegroeid ben. Hier pikte ik het goed gemarkeerde Noord- Hollandpad op. Voor wie het ook wil lopen: lange broek aan, gamaschen is ook handig en een paar droge sokken in de tas, want je loopt veel over grasdijken, en als je lang door lang nat gras loopt, gaan schoenen altijd door lekken.

IMG_0997

Ik bofte met het weer, de regen viel steeds ’s nachts of ’s morgens vroeg.

IMG_1000

IMG_1009

Deze eerste wandeldag liep ik veel over grasdijken. Eerst langs de Kromme Gouwe, later werd dit het kanaal Alkmaar Kolhorn. Niet alleen gras, ook veel distels. Ik zag dus zwermen putters, geweldig leuk die kleurrijke vogels.

Boerenland, dus af en toe rook het naar kool, of naar mest.
Wat ik ook heel leuk vond, was dat ik langs zoveel plaatsen kwam, waar ik vroeger met de bus onderweg naar school in Alkmaar langs reed. En grappig dat ik in Verlaat bij de Irish Cottage lunchte met sodabread bedekt met zalm, en een heerlijke salade. Dat verwacht je toch niet in West-Friesland.  Geitenkaas had wel gekund, ik kwam langs een geitenboerderij.

Een mooie wandeling deze eerste dag, maar ook een saai stuk er in, door de ruilverkaveling. In de buurt van Obdam werd het wel weer mooier, langs een molen en een mooi pad. Zoveel windmolens hier met alle droogmakerijen.

IMG_1023

IMG_1024

IMG_1026

Ik overnachtte in Obdam bij Huize St. Rosa Vrienden op de Fiets. Dit is overigens ook een gewone B&B, maar vrienden op de fiets leden krijgen korting. Mooie oude villa, maar let op, dat je  niet aanbelt bij de villa voor aan de weg. Dit huis ligt achter in de tuin, en is met blad aan de bomen niet zichtbaar. Ik zat dus op de stoep van het verkeerde huis te wachten, en de telefoon werd niet opgenomen. Alles kwam echter goed. Lekker eten kun je op het station bij Pizza Station Dolomiti.

IMG_1031

IMG_1033

IMG_1035

Na een lekker ontbijt ging ik de volgende dag langs de polder Wogmeer en Mijzenpolder naar Rustenburg. Dwars door de weilanden, mooi dat dat mag.

In Rustenburg bij de Gouden Karper koffie gedronken. Een foto van de molens daar, kon natuurlijk niet ontbreken.

IMG_1046

Daarna door gelopen langs de Schermerringvaart naar Schermerhorn. Daar heerlijk op het terras gezeten bij Landmans Welvaart en een gezellig gesprek met de eigenaresse. Heerlijke koffie met appeltaart voor een zeer billijke prijs.

Tot slot langs de Eilandspolder, genietend van de mooie wolkenluchten, naar Noordeinde. Ik had het plan daar door te lopen naar Graft om vandaar een bus te pakken, maar in Noordeinde was ook een bushalte (stond niet in mijn routeboekje) . De officiele etappe is tot Driehuizen, daar is echter geen OV. En ik had geen zin in een lange etappe, want wilde ook nog bij mijn moeder langs. Op deze manier komt het de volgende keer ook beter uit, loop ik tot Krommenie.

IMG_1057

IMG_1063

Het laatste stuk liep over een kerkenpad, dwars door de polder. Het was genieten !

IMG_1068

Tot slot nog bij mijn moeder langs. Zo wil ik ook wel oud worden: 88 jaar en had die dag een emmer boontjes geplukt in haar groententuin. En als ze wakker wordt gaat ze eerst in de tuin bij de bloemen langs. Doet fietsend haar boodschappen, ook in ander dorp, en dan even bij mijn broer op de boerderij langs. Die is nu op vakantie met het gezin, maar vlgs haar hadden de katten geen heimwee, ze was even wezen checken.

8 Reacties Post a comment
  1. Net zoals jij geen zin had om te bloggen, had ik niet veel zin om blogs te lezen – ze snel scannen deed ik wel. Maar nu de avonden langer worden, pak ik de draad weer op. Moest even kijken hoe ver ik achter liep, een heeeeel eind… . Weer een mooi wandelverhaal met prachtige beelden, ouderwets genieten 😉

    dinsdag, september 27, 2016
  2. Mooi stuk is dat, Klaske! Het kwam weer helemaal terug.

    woensdag, augustus 31, 2016
  3. Ha Klaske, je had wel bij mij kunnen slapen in Obdam maar ik heb niet zo’n mooi huis als Huize Rosa….Wat leuk om foto’s van voor mij bekende plekjes te zien. En als je zo blijft wandelen word je vast zo oud als je moeder.

    zaterdag, augustus 13, 2016
  4. Prachtige foto’s weer met vooral veel fraaie wolkenpartijen.
    Wat een voorrecht om op die manier oud te worden!

    dinsdag, augustus 2, 2016
  5. Mooi verhaal en foto’s.Hou van het spiegelbeeld van de koeien in de sloot.

    maandag, augustus 1, 2016
  6. Guusje, leuke route om te fietsen in dit gebied is rondje west Friese omringdijk. Heb ik ook gelopen, zie eerdere verslagen

    maandag, augustus 1, 2016
  7. guus heemskerk #

    Klaske, blij je weer te lezen. Ik word helemaal warm/blij bij de mooie foto’s en verdere info. Wat ben je toch inspirerend. Ik hou van Nrd.Holland en ga proberen in je voetsporen te treden. Liefs en tot later.😘

    Verzonden met mijn Windows Phone ________________________________

    maandag, augustus 1, 2016
  8. Hannie #

    Hoi Klaske,
    Was idd een tijdje geleden dat ik een verhaal van je heb gezien.
    Je hebt het bij deze weer goed gemaakt hoor. Mooi verhaal met mooie foto’s
    Groetjes

    maandag, augustus 1, 2016

Geef een reactie

