Skip to content

Een weekend naar Wieringen

IMG_5179

Ik ben opgegroeid in de Wieringermeer, dat is een IJsselmeerpolder (of eigenlijk Zuiderzeepolder, want toen de Wieringermeer bedijkt werd was de Afsluitdijk nog niet klaar) . De Wieringermeer ligt tussen het voormalige eiland Wieringen en West-Friesland, het deel van Noord-Holland, wat omringd is door de West-Friese omringdijk. Mijn grootouders hoorden tot de eerste lichting pachters in de Wieringermeer. Ik heb vaak het verhaal gehoord, hoe pake na het ochtendmelken op de fiets over de Afsluitdijk naar de Wieringermeer ging om rond te kijken. Daarna met beppe overlegd, besloten te opteren voor een van de eerste kavels, die in pacht gegeven werden, en na het 2e melken de papieren op de bus gedaan. Daarna kwam een hele procedure, om te bepalen, of je wel geschikt bevonden werd om een boerderij te mogen pachten. Er kwam zelfs een maatschappelijk werkster in huis kijken, of het wel netjes genoeg was.

IMG_5181Dit weekend logeerde in op Wieringen. Het was een beetje down memory lane, vroeger kwamen we er vaak, we gingen er fietsen, winkelen, en toen we net een auto hadden een rondje rijden. Het landschap is er prachtig, heel anders dan in de polder, doordat het licht glooiend is, en natuurlijk heb je er de Waddenzee, en dorpjes met oude kerkjes. Mooi. En zo veel rustiger dan op de waddeneilanden. Verder woont er een prettig soort mensen, het is er gemoedelijk, overal word je gegroet, in de winkels maakt men een praatje.

IMG_5197

IMG_5191

Ik logeerde er via Airbnb bij Will op een prachtige plek: Will is heel gastvrij, het is een ruim huisje met alle privacy en comfort, gelegen in prachtige tuin, vlak bij de waddendijk. Alleen was het jammer genoeg te koud om buiten te zitten.

Heb wel veel gewandeld en gefietst, maar was wat blij, dat mijn handschoenen nog steeds in de rugzak zaten, en de capuchon ging ook regelmatig op tegen de koude noord- of noordwesten wind.Had vooral zaterdag moeite om mijn verrekijker stil gehouden.
Overigens wel 63 soorten gespot, wat vast meer was geweest met ander weer.

wieringen mei 2016 streeplijstje

IMG_5249

IMG_5247Wat ook altijd leuk is om te doen, is rondlopen bij de vissershaven van den Oever. Daar is het trouwens wel erg veranderd, er liggen nu in het weekend veel boten uit Zeeland, die op het wad vissen. En ik zag ook boten uit Penzance (in het dok) en Belfast liggen.

IMG_5212

IMG_5213

Op zaterdag is er verse zeevis markt. Natuurlijk heb ik een visje gegeten.

Ik zat vlak bij het Wad, maakte 2x daags een wandelingetje langs de dijk. Bij laag water ontzettend veel vogels te zien. En altijd mooi dat spel van wolken, wind, water en de zon.

IMG_5253

IMG_5229

IMG_5182

En naast de vele vogels zijn er veel schapen op de dijken.

IMG_5234 - kopie

IMG_5259 - kopieOok al was het voor de tijd van het jaar erg koud (eerste pinksterdag kouder dan afgelopen kerst), ik heb een paar heerlijke dagen gehad. Ik hoop hier nog eens terug te komen, ideaal voor een korte vakantie, in de omgeving ook veel te bezichtigen .
De zondags is mijn familie nog komen lunchen, de meeste woonden relatief in de buurt. Geslaagde maaltijd met paprikatomatensoep, aspergequiche, caesar salad, en aardbeien met ijs. Het was bijna allemaal op en heel gezellig.De kinderen konden tussendoor lekker buiten spelen.  Tv is er niet in het huisje, maar ik had de ipad mee en er is wifi, dus op een gegeven moment zaten de 4 “mannen”van 10 tot 51 naast elkaar naar de Formule 1 te kijken. Het slot bekeken ze thuis, en ik kreeg enthousiaste appjes van mijn broer, Max Verstappen had zijn eerste Grand Prix gewonnen.

7 Reacties Post a comment
  1. Mooi dat familieverhaal. Mooie omgeving ook. Ik hou van die oude landschappen, in dit geval een voormalig eiland.

    zondag, mei 29, 2016
  2. Klaske ik herleefde mijn jeugd door dit mooie verhaal. Wieringen is prachtig en de mensen zijn er bijzonder aardig. Geen verschil tussen arm en rijk. Iedereen gaat met elkaar op een aardige manier met elkaar om.

    woensdag, mei 25, 2016
  3. Dag Hermien
    Ik heb de Omringdijk ook gelopen, kijk maar op mijn blog.
    Groetjes
    Klaske

    zondag, mei 22, 2016
  4. Hermien Kleine Schaars #

    Kan de sfeer van het gebied en de aardige mensen helemaal onderschrijven{de Omringdijk gelopen} en wat een mooie foto’s weer.

    zondag, mei 22, 2016
  5. Will Nijenhuis #

    Dag Klaske,

    Mooi verhaal, en mooie foto’s speciaal de foto van het wad met die prachtige lucht erboven. Ik blijf je blog volgen, benieuwd waar je de volgende keer neerstrijkt. Hartelijke groeten

    donderdag, mei 19, 2016
  6. Ondanks de kou is het in fotografisch opzicht toch weer een geslaagd weekend geworden.

    donderdag, mei 19, 2016
  7. Guusje #

    Klaske, wat een prachtige foto’s en mooi verhaal. Ik kan niet wachten….. Nooit op t idee gekomen om dat gebied te bezoeken. Ken het vooral van richting Afsluitdijk, maar ga dit als herfstaktie doen. 😇 THX

    donderdag, mei 19, 2016

Geef een reactie

