Skip to content

Il matrimonio segreto: een feest voor oog en oor !

Gisteren bezocht ik in Deventer de opera ” Il Matrimonio Segreto” van Cimarosa, een tijdgenoot van Mozart. Het was een co- productie van 3 grote nationale opera gezelschappen, De Reisopera, Opera Zuid en De Nationale Opera met veel jong talent, dit zowel bij de zangers, het orkest, alsook decor- en kostuumontwerp. Het was werkelijk een feest voor oog en oor, ik heb enorm genoten van de prachtige muziek, de steengoede regie, de mooie zang, het goede acteren en de prachtige kostuums en het verrassende decor . En bovenal heb ik nog niet eerder zoveel gelachen bij een opera.

Als ik 1 ding moet zeggen, wat ik wat minder vond, dan is het, dat ik de zanger, die de rol van Paolino zong, een minder sterke stem vond hebben. Verder niets dan lof. Ontzettend jammer, dat deze opera maar 5 x gespeeld wordt (na Hengelo en Deventer volgen nu nog 2x Amsterdam en 1xMaastricht) maar heb begrepen dat overwogen wordt om hem volgend jaar in reprise te nemen. Dat verdient deze prachtige productie zeker. En als je het nu eens hebt over een instap-opera, waar mensen , die nooit naar opera gaan, maar wel naar bijv. musical , van kunnen genieten, dan is het deze produktie. Verhaal is goed te volgen, de regie is geweldig, de muziek gewoon mooi (prachtige samenzang ook) , en decors en kostuums mooi en verrassend. Maar ook voor de doorgewinterde opera gangers zeer de moeite waard! Ik kende deze opera nog niet, kan hem zeer aanbevelen.

Naast mij zaten 3 mensen uit Nijmegen, een jongeman met moeder en oma, zo leuk. Sprak ook mensen, die een kaartje geboekt hadden, nadat ze een spetterend duet van 2 van de zangers bij Witteman hadden gehoord (er werd zelfs onder de tafel door gekropen). En zelf dacht ik: hier hadden Ben en Ineke, goede vrienden van mij, ook bij moeten zijn. Kwam ik ze vervolgens in de pauze tegen! Dus nog een nazit met wijntje na afloop in de gezellige foyer van de Deventer Schouwburg. Was er nog nooit geweest, ga altijd naar Zwolle, maar dit is ook een fijn theater.

No comments yet

Geef een reactie

