Skip to content

Spannend van begin tot eind: “Horror” in theater in Zwolle

Wat is het leuk om je af en toe te laten verrassen. Zo kwam ik op 2 februari in theater de Spiegel bij de voorstelling HORROR van de zweedse regisseur Jakop Ahlblom.

Als vrienden van de zwolse theaters werden we bij de rondleiding achter de schermen, die we laatst bijwoonden, uitgenodigd om deze voorstelling bij te wonen. De programmeur vertelde er dermate enthousiast over, dat we natuurlijk van dit aanbod gebruik maakten. En zo zat ik met 3 vrienden in het theater bij een voorstelling, die ik zelf nooit uitgekozen zou hebben. Dat zou ik vaker moeten doen, wat was dit een geweldige tip,  wat hebben we genoten. Het zegt genoeg , dat ik (geen type nachtbraker) pas om 2 uur ’s nachts in bed lag (lang napraten met Cees) , terwijl ik ’s ochtends om half 9 wel weer op mijn werk in Meppel moest zijn.

Bij de ingang van het theater, en in de foyer, kwamen we al in de stemming. Overal liepen mensen in halloweenachtige outfits rond. Veel jong publiek in de zaal, jammer genoeg geen volle bak. Dat had deze voorstelling wel verdiend.

Het is een voorstelling, waarin op een paar woorden na, niet gesproken wordt. Het vertelt het verhaal van een jonge vrouw, die met vrienden terug komt bij haar ouderlijk huis, wat al een tijd niet bewoond is. Hier hebben zich vreselijke dingen afgespeeld, en dat komt allemaal terug in de vorm van flash backs, en de geest van de vermoorde zus, die rondspookt. In de voorstelling zijn  scenes uit beroemde griezelfilms verwerkt. Het is zo verschrikkelijk knap gedaan, zo spannend, zo mooi ook om te zien qua decors en effecten (“die afgehakte hand, die je dan onder een stoel vandaan over de vloer ziet lopen, of al die mannen, die uit het bad komen”) , je zit continu op het puntje van de stoel. De acteurs zijn geweldige toneelspelers, mimespelers, dansers, alles zat er in.
We waren alle vier super enthousiast. Dus goed de speciale tips van de programmeur in de gaten houden van de Zwolse theaters, ik wil me wel vaker laten verrassen.

Geef een reactie

