Skip to content

Introdans: “something old, something new”

De afgelopen maand veel naar theater en film geweest. Vooral in de donkere maanden kan ik daar erg van genieten. Zo bezocht ik op 26 januari met Hans een voorstelling van Introdans. Ik houd niet van klassiek ballet met tutu’s en spitzen, modern ballet kan ik echter enorm van genieten. En gelukkig kan dit dan in Zwolle, in theater de Spiegel.

De dag voor de voorstelling kregen we een mail van het theater, dat ivm een blessure van 1 van de dansers 1 van de balletten was vervangen door Polish Pieces, een choreografie van Hans van Manen. Het was een prachtig en kleurrijk ballet. We hebben er van genoten. Ik hoop voor de danser, dat de blessure niet te ernstig is en volledig herstelt.

Daarna een nieuw ballet van Nils Christie, Cantus geheten, op muziek van Arvo Pärt. Omdat ik erg van de muziek van Pärt houd, verheugde ik me er van te voren al enorm op. En wat was het prachtig. Tegen een decor van zonsondergang op zonsopgang (voor mij zonsopgang) werd gedanst. Zelf vond ik dit ballet het allermooiste van de avond.

Tot slot nog een ballet van de Vlaams-Marokkaanse choreograaf Sidi Larbi Cherkaoui, Orbo Novo, waarbij het ballet zich als het ware afspeelde in New York, met een bewegend decor. Zelf sprak dit ballet mij het minste aan van de drie, maar dat komt denk ik doordat ik de eerste twee zo geweldig vond. Misschien ook omdat het met het steeds verzetten van de stellage onrustiger over kwam, terwijl ik van het tweede ballet juist helemaal in een flow kwam van innerlijke rust.

Vroeger zou ik er nooit aan gedacht hebben, om naar een balletvoorstelling te gaan. Klassieke muziek, of opera overigens ook niet. Fijn dat ik daar later mee kennis gemaakt heb via vrienden, en in kunnen groeien.

Op 12 maart weer naar ballet in theater de Spiegel in Zwolle, het Nederlands Dans Theater. Kan me er nu al op verheugen. Maar eerst ook nog naar Cosi fan tutte van de Reisopera op 25 februari. Wordt vast weer leuk en mooi.

One Comment Post a comment
  1. Je hebt je de laatste tijd heerlijk ondergedompeld in cultuur.

    zondag, februari 7, 2016

Geef een reactie

