Skip to content

Filmweekend op Vlieland

Ik ga graag naar de Waddeneilanden, en ook graag naar de film. Een filmweekend op Vlieland is dan een ideale combinatie, vooral als  het dan ook nog spannende scandinavische films zijn. En Podium Vlieland maakt dat mogelijk, in dit knusse theater met 60 zitplaatsen organiseren ze filmdriedaagses rond een thema, met arrangement met hotel en fiets. Wat mij betreft voor herhaling vatbaar. Tussen de films door lekker het eiland rond gefietst, langs zee gelopen, en heerlijk gegeten. Verder vond ik het heel leuk om in januari te gaan, weinig toeristen, en je maakt heel makkelijk een praatje met de andere filmliefhebbers.

Op vrijdagavond zag ik 1 film, op zaterdag 3 (de nachtfilm heb ik overgeslagen) en op zondagmiddag de laatste.

Ik was vooral heel erg onder de indruk van de film “King of devil’s Island”, wat zich afspeelt op een klein noors eiland begin 20e eeuw, waar een internaat was voor jongeren met een min of meer crimineel verleden, met de bedoeling hen weer op het rechte pad te brengen. Dit ging in barre omstandigheden met onderdrukking en misbruik. Op een gegeven moment is er een opstand ontstaan, die door soldaten de kop in is gedrukt. Deze film vertelt het verhaal van een paar jongeren en die opstand, waarbij wel wat karakters zijn samen gevoegd. Natuurlijk zijn er al veel films gemaakt rond dit thema, toch vond ik het een boeiende film, beklemmend, zeer goed geacteerd (deel van de jongens komt uit instellingen, en omdat ze met elkaar op locatie verbleven tijdens het filmen, ontstonden er ook echt spanningen tussen hen) , en prachtig gefilmd met natuurlijk noordelijk winterlicht, koele kleuren.

Verder zag ik “the Hypnotist” (wel aardig, af en toe heel spannend, mooie beelden van landschap, maar slap einde) , “the Hunters “, over een politieman, die terugkeert naar zijn geboortedorp, waar grootschalig gestroopt wordt door het gros van de mannen (hoofdrolspeler de eerste Wallander), en het vervolg “False trail”, wat zich 20 jaar later in zelfde omgeving afspeelt. Dit waren 2 lekkere spannende films.

Op zondag nog de film “Call girl”, wat zich afspeelt in Zweden in de tijd van Olaf Palme, waarbij er een prostitutieschandaal was, waar jonge meisjes en politici bij betrokken waren.

Veel films gezien dus, verder lekker uitgewaaid. Dat  het zondag echt mooi weer was, met zon, was een bonus. Ik ga dit nog wel eens vaker doen

No comments yet

Geef een reactie

