Skip to content

Lissabon

IMG_4341

In de winter ga ik graag een keer op stedentrip. Vaak alleen, ik vind dat prettig, kan ik zelf bepalen wat ik doe en in welk tempo. En je maakt gemakkelijker contact met anderen, dan wanneer je samen reist. Las trouwens in de krant, dat het tegenwoordig heel hip is om alleen op reis te gaan, de vakantiebeurs had dat dit jaar als een van de speerpunten. Nou goed, ben ik ook een keer modern.
Lissabon stond al langer op mijn verlanglijstje, nu moest het er maar eens van komen. De stad, waaruit Vasco da Gama indertijd op ontdekkingsreis ging, stad van de Taag en Fado. Vorige week ben ik er geweest voor een lang weekend. Het is me goed bevallen, misschien kom ik nog wel eens terug.

P1110280Ik heb wikipedia even geraadpleegd voor wat informatie over de geschiedenis van de stad.
Lissabon, gelegen aan de rivier de Taag, vlak bij de Atlantische oceaan, is een heel oude stad, de eerste tekenen van bewoning dateren al van 3000 v Chr. De Romeinen stichtten hier 250 v Chr. de stad Olissipo. Vanaf 711 zaten de Moren er, zij noemden de stad Lissabona, en brachten de stad tot grote bloei door het drijven van handel. Het Castelo de Sao Jorge werd door hen gebouwd, en ook de wijk Alfama, met zijn vele nauwe straatjes, dateert uit deze tijd. Moslims, christenen en joden leefden vredig naast elkaar. Was dat nu nog maar het geval in de wereld. In 1147 werd de stad echter veroverd door de katholieke koning, waarna met de bouw van de kathedraal van Sé op de resten van een moskee gestart werd.

IMG_4305IMG_4303IMG_4292

Hierna werd Lissabon, in de Portugese gouden eeuw, een tijd lang een van de belangrijkste plaatsen van de wereld. Hier vandaan vertrokken ontdekkingsreizigers.
Dat begon met prins Henrique die Madeira, de Azoren en de westelijke Afrikaanse kust ontdekte in de jaren 1419-1430. Aan het eind van de 15e eeuw ontdekte Vasco da Gama een zeeroute naar India en zette Cabral als eerste Europeaan voet aan land in Brazilië. Met deze ontdekkingen nam de Portugese economie een enorme vlucht en dit zie je tegenwoordig nog steeds terug in de extravagante Manuel-stijl van bijvoorbeeld het Mosteiro de Jeronimos en de Torre de Belem.  Portugal kreeg koloniën in Afrika, Azië en Zuid-Amerika en heel even was dit kleine landje misschien wel het machtigste land op aarde. Hieraan kwam een einde met de Spaanse bezetting van 1580 tot 1668, waarna Portugal verzwakte en langzaam zijn koloniën kwijt raakte.

IMG_4402IMG_4398
Naast economisch verval kreeg de stad Lissabon nog een hele zware dreun in het jaar 1755. Op de ochtend van 1 november 1755 werd de stad getroffen door de zwaarste aardbeving uit de Europese geschiedenis. In enkele tientallen seconden werd de stad volledig verwoest en kwamen ongeveer 90.000 inwoners om, bijna een derde van de bevolking. Men greep deze gebeurtenis aan om de stad te herbouwen naar moderne maatstaven. Stadsarchitect Marques de Pombal ontwierp brede straten en stevige panden die beter bestand waren tegen aardbevingen. De wijk Baixa is hier een prachtig voorbeeld van, waarbij straten eindigen bij het Praca do Comércico, een mooi plein met triomfboog en ruiterstandbeeld van Dom José I.
IMG_4288P1110245

Tot na de bezetting van Napoleon begin 19e eeuw lag Lissabon eigenlijk een beetje op z’n gat. Na 1850 ging het weer beter met de stad en werden onder koningin Maria ll de brede avenida’s in de wijken Rato en Saldanha  aangelegd, die stad meer grandeur gaven. De monarchie werd begin 20e eeuw omver geworpen door generaal Carmona en de latere dictator Salazar. Onder Salazar was Lissabon een weinig levendige stad met een strenge en corrupte politiemacht. Na de dood van Salazar in 1970 werd het dictatoriale regime uiteindelijk op 25 april 1974 omver geworpen tijdens de vreedzame Anjerrevolutie. Nog steeds wordt dit heugelijke feit gevierd tijdens de nationale feestdag op 25 april en ook is de Ponte de 25 Abril naar deze gedenkwaardige dag vernoemd.
Tegenwoordig is Portugal alweer enkele decennia een democratie en ondertussen is de stad  uitgegroeid tot een levendige, tolerante, multiculturele, moderne en uitdagende stad waar altijd wel iets te beleven is.

IMG_4455P1110220P1110222P1110224-2IMG_4457Lissabon is een stad, die gebouwd is op verschillende heuvels. Veel steile straatjes dus, en veel mooie uitzichtpunten. Miradores worden ze genoemd. Ik logeerde in de wijk Principe Real (leuke wijk , niet toeristisch, vlak bij de uitgaanswijk Barrio Alto vol restaurantjes en kroegjes) bij Goncalo en Miku (een aanrader, zie hier voor meer informatie) . Vlak bij was het uitzichtspunt Miradouro de Sao Pedro de Alcantara, waar ik bovenstaande foto’s maakte.
Veel steile straatjes dus, maar daar hebben ze wat op gevonden, er zijn elevadores,  trammetjes op bepaalde heel steile trajecten, en ook een verticale lift, ontworpen door een iemand, die bij Eiffel werkte. Ik heb bijna alles gelopen, maar 1 dag , toen ik naar Belem ging, een dagkaart voor OV genomen (kost 6 euro, kun je onbeperkt met metro, tram, bus, en elevador). Ik was toen ’s morgens steil naar beneden gelopen , en nam ’s middags de elevador omhoog. Ik had in Lissabon nog weinig nederlanders ontmoet (wel veel franse en aziatische toeristen) , maar zat in eens in een trammetje vol nederlanders. Echte plattelanders hè?

IMG_4265P1110226IMG_4281

De wijk Barrio Alto is overdag vrij rustig, ’s avonds laat en ’s nachts bruist het echter, zijn er overal kleine kroegjes, en restaurantjes en staan overal op straat mensen te drinken en praten. Ik heb er een avond naar fado muziek geluisterd. Niet afgegaan op de tips uit de gidsen, maar gewoon rondgelopen, en zo terecht gekomen bij Mascote de Atalaia, waar die avond Joana Melo onder begeleiding van 2 mannen op gitaar zong. Fantastische avond gehad. Had niet het idee in een heel toeristische zaak terecht te zijn gekomen, zat tenminste ook een Portugese familie een verjaardag te vieren, zongen af en toe mee.

P1110252P1110253IMG_4453

Boven de straten hangen vaak slingers, ik denk “kerstslingers”. In deze straatjes veel kleine levensmiddelenwinkeltjes. Ook in andere wijken vindt je veel kleine winkeltjes. Er zijn echter ook veel brede winkelstraten en boulevards met luxe modezaken en dergelijke. En veel mooie pleinen met fonteinen en terrassen. Het was lekker weer vorig weekend, toen ik er was (vrijdag en zaterdag zonnig, maximum 15 gr), maar ’s avonds koelde het goed af (winterjassenweer), dan zie je toch echter nog mensen op terras zitten (bijv bij mij in de buurt op Praza de Principe Real), en dan is er geen verwarming.

P1110258IMG_4268IMG_4271

En als je dan op een terras, of binnen in een van de gezellige cafés zit te koffie drinken , neem je er natuurlijk een overheerlijk custardtaartje bij. De meest beroemde koop je in Belem bij de Antiga Confeitaria de Belém (geheim recept, dateren uit de tijd dat er begin 19e eeuw naast het klooster een suikerraffinaderij was), hier heten ze pastéis de Belem, maar de pastéis de nata, die ik elders at, zijn ook heerlijk. Het is een bladerdeeg bakje, gevuld met custard, van boven gekaramelliseerd. Verslavend lekker. En in Belem loopt iedereen met een tasje van de bekende bakkerij rond. Ze bakken daar 20.000 gebakjes per dag. Niet duur ook, in Belem had ik een dubbele espresso met 2 gebakjes voor 3.75 euro. Let wel op, dat de kosten voor de bediening in Portugal niet altijd inbegrepen zijn, maar voor 1 euro drink je overal een goede espresso. En Portugezen zijn blijkbaar zoetekauwen, er is nog veel meer lekkers te koop.
IMG_4366IMG_4368

In Lissabon kun je lopend een groot deel van de stad verkennen. Doe wel gemakkelijke schoenen aan, want de straten zijn steil en de straatstenen oneffen, er ontbreekt er ook wel eens een. Vorige week vrijdag liep ik zo van Principe Real door de wijken Barrio Alto, Chiado, en Baxia naar Alfama.De ruïne van het Convento do Carmen, het kasteel en de kathedraal van Sé heb ik natuurlijk ook bezocht, en verder vooral rond gezworven. Te mooi weer voor binnen activiteiten. Stom dat ik de zonnebril vergeten was.
P1110263
IMG_4280IMG_4299P1110268IMG_4308

Tegen zonsondergang is het heerlijk toeven langs de Taag, bijv. bij het Praza do Comércico, met zicht op het Christusbeeld aan de overkant (kun je bezoeken,heb ik niet gedaan; is een kopie van het beeld in Rio de Janeiro) en op de Ponte de 25 Abril.

P1110240-2P1110241

Ik heb natuurlijk ook een bezoek gebracht aan Belem, met het prachtige klooster Mosteiro dos Jerónimos uit 1501. Het is gebouwd in opdracht van koning Manuel I , de monniken baden er voor het zieleheil van de scheepvarenden en de koning. Het is niet voor niks Unesco Wereld erfgoed, adembenemend mooi als je de kerk binnenkomt. Ook kloosteromgang en andere ruimtes zijn prachtig. En zoveel mooie details.

IMG_4339IMG_4342IMG_4352IMG_4349IMG_4351IMG_4356IMG_4358IMG_4346IMG_4347

Als je dan naar de Taag loopt (of misschien eerst koffie met Pastéis de Belem een klein stukje verderop), kom je bij het monument voor de ontdekkingsreizigers, het Padrao dos Descombrimentos. Vandaar is het een mooi wandelingetje langs de Taag via een haventje naar de Torre de Belém. Deze dateert uit 1515 en was gebouwd om de haven van Lissabon te verdedigen. Het is de moeite waard om naar boven te klimmen via een nauwe spiraaltrap, waarbij het verkeer met stoplichten geregeld wordt.

IMG_4390IMG_4391IMG_4394IMG_4396

Lissabon heeft ook een moderne kant. Ik ging met de metro naar het Parque des Nacoes, dit ligt meer naar het noorden langs de Taag, hier is in 1998 de Expo gehouden. Het station van de beroemde architect Calatrava is de moeite waard , en je kunt heerlijk langs de rivier lopen naar de Torre Vasco da Gama en de Ponte Vasco da Gama. Voor het mooie uitzicht ben ik terug met de kabelbaan gegaan. Er is ook een mooi zeeaquarium, maar daar ben ik niet naar toe gegaan.

IMG_4316IMG_4317IMG_4318IMG_4320IMG_4328IMG_4330P1110278P1110282

Vlak bij de Miradouro de Sao Pedro de Alcantara bezocht ik nog een kerk, de Igreja de Sao Roque, een kerk van de jezuiten, die er aan de buitenkant eenvoudig uitziet, maar van binnen is het alles goud wat er blinkt. Er is veel goud meegenomen indertijd uit de koloniën. Het was mij te veel , ik vind de kerk in Belem vele malen mooier.

IMG_4459IMG_4460

Echt portugees zijn de tegels, azulejos genoemd. Je ziet soms prachtige tegeltableaus en verder huizen bekleed met eenvoudiger tegels.

IMG_4454IMG_4468IMG_4467

Tot slot van dit verslag nog iets over het eten. Lissabon is een stad, waar je heerlijk kunt eten, en heel betaalbaar. Er wordt later dan bij ons gebruikelijk gegeten, dit zowel voor lunch als avondeten. Veel vis (oa de beroemde stokvis, bacalao gegeten, of gegrilde sardines) , schelp en schaaldieren, maar ik at er ook heerlijk een stukje big. Leuk is het om in elk geval een keer te eten in de Mercado do Ribeira, een overdekte foodhal, waar centraal tafels staan, en rondom allemaal restaurantjes, waar je eten kunt bestellen. Verder is er ontzettend veel keus, ook tapas, die hier petiscos heten. En ze hebben goede wijn, niet alleen port. Als souvenir nam ik wat blikjes vis mee, er is veel keuze en de blikjes zien er prachtig uit.

IMG_4312IMG_4337IMG_4403IMG_4406

Inmiddels heb ik er weer een week werken op zitten. Lissabon is voor mij een stad om nog eens terug te komen, dan wil ik ook Sintra bezoeken, dat is een half uur met de trein, maar had ik nu niet tijd genoeg voor. Het ligt meer in de bergen, je kunt er mooi wandelen en paleizen bezoeken. Dat hoop ik een andere keer te doen. Nu eerst thuis fado’s beluisteren, bijv. de gedichten van Slauerhof, op muziek gezet en gezongen door de fadozangeres Christina Branco , o.a.  het lied Fado 

5 Reacties Post a comment
  1. Jeannette #

    Wat heb je weer ongelooflijk veel gezien en gelopen (en prachtig gefotografeerd!) in die paar dagen!…
    Jaaa…. Lissabon is een bijzondere stad, en ook Sintra een ervaring!…
    Heerlijk om naar uit te kijken voor een volgend bezoek…

    dinsdag, januari 26, 2016
  2. Mooi reisverslag met weer veel fraaie foto’s, Klaske. Nu onze winter weer een gedaanteverwisseling naar de herfst heeft ondergaan, zou ik bijna gaan verlangen naar zo’n relatief warme stad in het zuiden.

    zondag, januari 24, 2016
  3. Dank je wel Hanny

    zaterdag, januari 23, 2016
  4. Hannie #

    Oh Klaske, wat een mooi verslag.
    Ik heb onze vakantie opnieuw beleefd. Zo herkenbaar en je hebt niets te veel gezegd over de lekkere gebakjes. Ook ik heb er voor in de rij gestaan. Lekkere sardines stonden ze gewoon buiten op de stoep klaar te maken, overheerlijk zijn ze.
    Sintra is ook prachtig. Wij hebben toen een rondreis via SRC gemaakt. We hebben er toen ook zo van genoten. Christina Branco geeft in NL ook wel concerten. Wij zijn er toen ook naar toe geweest. Kippenvel momenten.
    Dank je wel voor dit opnieuw meereizen…….

    zaterdag, januari 23, 2016
  5. Weer een echt reisverhaal à la Klaske!! Fraai geïllustreerd. Ik heb genoten!

    zaterdag, januari 23, 2016

Geef een reactie

