Skip to content

De Fjoertoer van Egmond

Gisteren heb ik met Giny de Fjoertoer gelopen van Egmond. Dit is een jaarlijkse wandeltocht in de avond met onderweg verlichte objecten en acts. Op Terschelling is het begonnen (daar heb ik in 2010 mee gewandeld), inmiddels dus ook bij Renesse en Egmond.

Wij kozen voor de langste tocht, 25 km. Je kon ook kiezen voor 19 of 13 km. Allemaal eindigden we echter langs het strand, van Bergen aan Zee naar Egmond. En er was slecht weer voorspeld. De 7000 deelnemers begonnen echter vol goede moed.

route_2014

Een verschil met de tocht, die ik eerder op Terschelling liep, was dat de veel deelnemers hier nu zelf er uit zagen als verlichte objecten, alle kerstversiering was van stal gehaald. Na een warming up vertrokken wij met de eerste groep om 16 uur. Geoefende\ lopers, velen hadden een vignet van de vierdaagse achter op de rugzak.

We hadden de regenbroek direct maar aan gedaan, het zou na een half uur gaan regenen, en de broek hielp ook goed tegen de wind. En de pet met lampje, die we kregen kwam ook goed van pas, met capuchon er over waaide hij niet af, en hield de regen en later ook het zand grotendeels uit je gezicht.

Wij liepen eerst naar de abdij van Egmond binnen. Hier liepen we door de abdijwinkel, waar op midwinterhoorns werd geblazen en een gospelkoor zong. Daarna naar Egmond aan de Hoef, waar we door de slotkapel liepen en de bewoners erg hun best hadden gedaan om de boel te versieren. Dat was trouwens op veel plaatsen het geval,eindeloos veel waxinilichtjes in jampotjes, die op hun kant lagen, langs de route.

Onderweg waren op verschillende plaatsen muziekgroepen te horen, ook een balletvoorstelling. Jammer dat het zo regende, je had weinig zin om stil te blijven staan, en ook voor foto’s maken nam ik weinig tijd. Wat het lopen betreft: toen de andere routes erbij gekomen waren, was het ineens een stuk drukker. Giny was erg goed in inhalen, zag een gaatje, en dan even een versnelling, zigzag er omheen. Ik volgde dan , kon haar steeds terugvinden door de kleur van de rugzakhoes met rood fietslampje achterop, en een ander fietslampje aan 1 schoen.

Daarna ging het richting schaapskooi. Er liep een herder met een paar schapen, allemaal onder de lampjes. Jammer dat de foto’s mislukt zijn. Het was een sprookjesachtig gezicht.

Over een fietspad langs een weg met mooie bomen ging het vervolgens richting Bergen. Viel me trouwens op, dat de route veel langs wegen liep, waar ook autoverkeer was. Had meer paden door de natuur verwacht.

We kwamen na 19 km uit bij het Zeehuis, waar het Trekvogelpad begint. Wat was dit prachtig verlicht. En fijn om daar even naar het toilet te kunnen (wel een lange rij, maar prettiger dan een dixi) en even te kunnen zitten met een beker warme chocolademelk met slagroom.

Na nog ruim een kilometer waren we bij het strand. En toen kwam het zware stuk van de route: tegen de wind in, windkracht 8, je werd gezandstraald, het regende, het hagelde. Het tempo ging dus naar beneden. Ook een ontzettend lawaai onderweg door de wind, flapperende poncho’s, en ballonnen aan rugzakken. Onderweg werd aangegeven hoeveel kilometer het nog was.Uit de verte zag je een verlichte boot op het strand (de Egmonder pink) toen was het nog 2 km. We zagen inmiddels steeds meer auto’s over het strand gaan, al dan niet met zwaailichten. Ik vermoedde al, dat ze mensen aan het evacueren waren, die niet meer verder konden. Wij liepen echter rustig door, Giny af en toe achterom kijkend of ik volgde. Om 21.30 waren we bij het eindpunt, om ons laatste stempel te halen. Niet eens zo langzaam gezien het weer. Snel naar de auto, droge jas aan en naar Alkmaar, waar we een hotelkamer geboekt hadden (we waren de avond ervoor al aangekomen, uit eten geweest en ’s ochtends door Alkmaar gelopen) . In de parkeergarage de totaal bemodderde natte schoenen uit, regenbroeken uit en gauw naar het hotel. Douchen en een drankje in bed. Toen op de telefoons gekeken, de Fjoertoer was landelijk nieuws. Uit veiligheidsoverwegingen had men de route over het strand afgesloten (mensen waren met bussen vervoerd), en de mensen vanaf het strand met hulpvoertuigen van de KNRM van een aantal plaatsen vervoerd. Gelukkig geen ernstige dingen gebeurd. Wel zouden sommige mensen beter voorbereid op pad moeten gaan. We zagen ze lopen met een gewone jas, weggooi poncho erover heen en spijkerbroek. Wat zullen die het koud gehad hebben. En jammer voor alle vrijwilligers, die er zoveel tijd en energie in gestoken hebben, dat deze Fjoertoer zo in het water is gevallen.

5 Reacties Post a comment
  1. Een diepe buiging Klaske, ik heb aan je gedacht…wat een weer was het. Geweldig dat jullie het uitgelopen hebben en ook nog foto’s gemaakt, top!

Groet Wil

maandag, november 30, 2015
  2. Wow, ik doe het jullie niet na! Wel weer een bijzonder avontuur om op terug te kijken.

3. Jammer van het slechte weer, het ziet er wel heel sfeervol uit. Er waren natuurlijk veel gelegenheidswandelaar, niet zulke bikkels als jullie. Jullie gingen goed voorbereid.

4. Stoer hoor, dat jullie die tocht helemaal hebben volbracht in dat stormachtige weer.

maandag, november 30, 2015
  5. Ondanks het rotweer toch sfeervolle foto’s.Ik ben een wandelaar maar niet zo moedig om onder zulke omstandigheden ver te wandelen.Bij stormweer kom ik niet buiten.