Skip to content

Stedentrip naar Lille

IMG_3809

Ik ben van 16-18 oktober een weekend naar Lille geweest. Je leest steeds dat het een mooie stad is, waar veel te zien is. Nou dat klopt, heb me er prima vermaakt.

Ik had weer via Airbnb een logeeradres gezocht. Het was in een loft, mooie plek. Aardige mensen, comfortabel en een vorstelijk ontbijt. En gunstige ligging, vlak bij de snelweg, en metro , na 2 haltes zat je in het centrum

IMG_3922 IMG_3923

Lille is heel lang Belgisch geweest, en dat merk je met name in het oude deel (vieux Lille) aan de architectuur. Mooie oude gebouwen, pleinen en straten met kasseien. Veel prachtige winkels (kleding, schoenen en lekker eten) en restaurantjes. Genieten dus.

IMG_3800 IMG_3801

Voor lekker brood en patisserie kun je hier prima terecht. Meert is erg bekend om zijn gebak. Dat moest ik natuurlijk even proeven.

IMG_3874IMG_3829 IMG_3876IMG_3831 IMG_3834 IMG_3835

Je had er echter ook een speciaalzaak op gebied van oesters, en andere zeevruchten.

IMG_3865IMG_3850 IMG_3870

Op zaterdagavond stonden ze op sommige plekken in de rij voor de winkel.IMG_3913 IMG_3918In het moderne deel van Lille, bij het station Euralille, trof je moderne architectuur. Rem Koolhaas is bij de ontwikkeling van dit gebied betrokken geweest. Ik reisde met de metro. Het station van Euralille zag er heel mooi uit. Hier komt de Thalys ook aan.

IMG_3838 IMG_3839IMG_3844 IMG_3846IMG_3905 IMG_3906

Met de metro kun je ook heel handig in plaatsen rond Lille komen. In de stad zelf zijn een aantal mooie musea, maar ook in plaatsen in de omgeving. Zo bracht ik een bezoek aan La Piscine, een museum in een oud art deco zwembad in Roubaix. Heel apart . Waar ik niet geweest ben, maar wat ook in de buurt ligt en goed met OV bereikbaar, is het Lille Métropole Musée d’art moderne in Villeneuve-d’Asq, en het Louvre in Lens. Reden om nog eens terug te gaan dus.

IMG_3902

Ik bezocht wel het Palais des Beaux Arts in Lille, met prachtige collectie kunst uit verschillende periodes en nu een tentoonstelling over Joie de Vivre.

IMG_3882 IMG_3888 IMG_3893

Nog leuker vond ik echter de kunst, die je nu op allerlei onverwachte plekken kon aantreffen

IMG_3820IMG_3816

Zo waren er in het voormalig postkantoor bijzondere tentoonstellingen, waarbij de kelder wel het meeste indruk maakte. Het was er donker, en opeens ging er een rolluik omhoog en zag je een film van de zee. Of in een donkere ruimte een bassin, waarin een video, die afgedraaid werd, reflecteerde. Ging over emigranten op Ellis Island, hoop, teruggestuurd worden. Een kind wat achtergebleven is, en nu als soort geest rondloopt. Robert de Niro in de hoofdrol. Heb hem 2 keer bekeken.Deed me denken aan de gelukzoekers van heden ten dage, die ook teruggestuurd worden. Aangrijpend. Ik stuur de trailer in een linkje .

https://tribecafilm.com/stories/must-see-trailer-new-short-narrative-film-by-artis

Zondag nog met een van mijn gastheren naar de markt om kaasjes te kopen. Daarna op hun aanraden in Croix de villa Cavrois bezocht, deze was net klaar na restauratie. Prachtig voorbeeld van modernistisch bouwen, deed qua stijl aan Dudok denken. Alle details was over nagedacht.

IMG_3927

Geslaagd weekend, voor herhaling vatbaar.

9 Reacties Post a comment
  1. Dit is weer zo’n meegenietreisverhaal van jouw hand :-). Lekker gebak hebben ze daar, ziet er heeeel smakelijk uit. In België heb je toch een iets meer Bourgondische eet/leefstijl. Je treft het wel erg goed met de logeeradressen via Airbnb.

    maandag, november 9, 2015
  2. Zeker, en LeeuWarden heeft zeker wat te bieden. Fries museum vind ik prachtig. Stad heeft mooi oud centrum. Wat oude gebouwen omdopen tot hippe locaties. En de rest van de provincie er bij betrekken. De eigenheid van Friesland benadrukken.,

    maandag, november 2, 2015
  3. Aha, dat biedt dus toch ook perspectieven voor Leeuwarden (en Fryslân) in 2018. 🙂

    maandag, november 2, 2015
  4. Was vroeger ook wel het beeld, maar ze zijn ooit culturele hoofdstad van Europa geweest en toen is er veel opgeknapt.

    maandag, november 2, 2015
  5. Mooi verslag weer met een breed scala aan foto’s. Mijn beeld dat Lille een grijze industriestad is, klopt dus duidelijk niet. Ik heb eerlijk gezegd ook geen idee waar dat vooroordeel vandaan komt.

    maandag, november 2, 2015
  6. Hannie #

    Wat heb je ons weer verwend met je mooie reportage zowel kunst als lekkernijen en mooie oude gebouwen

    zondag, november 1, 2015
  7. En is goed bereikbaar, dat vond ik ook zo,prettig

    zondag, november 1, 2015
  8. Mooi verslag, Klaske. Ga het onthouden. Een keer per jaar ga ik met mijn dochter op stap. Lille lijkt me een leuke bestemming.

    zondag, november 1, 2015
  9. Piet #

    Fantastische stad. Het staat al een tijdje op mijn lijstje. Ook zo lekker goed bereikbaar. Je hebt een erg mooie impressie gegeven.

    zondag, november 1, 2015

Geef een reactie

