Skip to content

Engbertsdijksvenen: vogels kijken

IMG_1433

Een mooie dag om er op uit te gaan. Vandaag naar een van de laatste hoogveengebieden in Nederland: Engbertsdijksvenen, in Twente vlak bij Vriezenveen.Niet zo ver wandelen, want we gingen vogels kijken en dan sta je merendeels stil. Vandaag vooral veel naar boven gekeken, want de vogeltrek is begonnen. Heb dus o.a. meerdere sperwers gezien. Natuurlijk ook ganzen, ik denk dat ik het geluid van kolganzen en grauwe ganzen nu wel kan onderscheiden. De ganzen die ik ’s nachts boven mijn huis hoor zijn dus kolganzen.

IMG_1437IMG_1435

Mooiste vond ik, dat we een klapekster zagen. Had ik ook op gehoopt gezien jaargetijde en het gebied. Wel definitief het einde van de zomer, maar als de nazomer nog even zo door gaat als vandaag, vind ik het niet erg.

IMG_1443

Totaal 44 soorten. Jammer genoeg geen kraanvogels, had best gekund tijdens de vogeltrek. Misschien gaan we in de winter nog wel eens terug naar dit gebied, het schijnt dat er blauwe kiekendieven overnachten. Slapen solitair, komen tegen eind van de middag aanvliegen en ploffen dan naar beneden het riet in.

2 Reacties Post a comment
  1. Jeetje wat veel soorten heb je gezien! Ik ben één keer in dat gebied geweest, erg mooi. Leuk dat je de klapekster ook gezien hebt. Misschien krijg ik die wel te zien in de duinen deze winter. Ik hou altijd de waarnemingen in de gaten. Fijn weekend, groet Wil

    zaterdag, oktober 17, 2015
  2. Wat een prachtig landschap Klaske

    maandag, oktober 12, 2015

Geef een reactie

