Skip to content

Lezen: Chris de Stoop: “Dit is mijn Hof”

9200000040876762Er zijn van die boeken, die je bij de keel grijpen. Dit boek is er zo een. “Dit is mijn hof” van Chris de Stoop. Een boerenzoon, die na het overlijden van zijn broer terugkeert naar de hoeve, waar hij is opgegroeid. Na het horen van een interview op de radio moest ik dit boek wel lezen.

De Hedwigepolder is symbool geworden van het oude boerenland, wat onder water gezet gaat worden als natuurcompensatie voor uitbreiding van de haven van Antwerpen, uitdiepen van de Schelde. Boeren, die al generaties lang geboerd hebben op hun grond, worden onteigend en verdreven. De Stoop beschrijft de pijn, de boosheid, de zinloosheid. Een heel aangrijpend boek , geschreven door iemand met liefde voor het boerenleven, het oude cultuurlandschap, de boerennatuur, die de pijn van de boeren heel goed weet te verwoorden. Een heel persoonlijk relaas.

Luister naar het interview met hem in Kunststof en lees dit boek.

En volkomen terecht nu ook boek van de maand op  de wereld draait door.

One Comment Post a comment
  1. Nog bedankt voor deze leestip! Ik heb het boek besteld, maar het is momenteel niet leverbaar via Centraal Boekhuis. Het wachten is op een herdruk. Het is het boek van de maand van DWDD, vandaar o.a. de extra belangstelling voor dit boek, denk ik. En ik hou niet van e-books, dus ik zal nog even geduld moeten hebben. Ik ben inmiddels wel heeeel nieuwsgierig naar het verhaal.

    maandag, oktober 5, 2015

Geef een reactie

