Skip to content

Een avond naar het Festival Oude Muziek Utrecht

Gisteren ondergedompeld in muzikale klanken. Het is weer festival Oude Muziek in Utrecht. Sinds jaren ga ik hier altijd in elk geval 1 dag naar toe.

Ik weet nog , dat ik de eerste keer ging.Toen had ik een week vrij genomen, en had in mijn enthousiasme heel veel kaartjes besteld. Te veel, ik kon het niet behappen, ben dus niet overal heen gegaan. Maar wat was het leuk. Het thema was toen Purcell. Ik kan me nog leveNdig het concert herinneren, wat laat op de avond plaats vond. Countertenorduetten van Purcell en Blow door James Bowman en Michael Chance, geweldig. Natuurlijk de cd gekocht en die thuis rond een uur of 2 nog beluisterd. Ook heel bijzonder was het concert van Hesperion xx een ander jaar, waarbij wij met een man of 12 op de eerste rij zaten.

Dit jaar was het thema Engeland. Met Marion heb ik 3 concerten bezocht. Het was ook dit jaar weer een feest met eerst een concert van Officium, een portugees ensemble, wat religieuze muziek zong van Byrd en Tallis. Prachtige klank in de volle Utrechtse Pieterskerk. Bijzonder intens vond ik het,toen ze in een kring gingen staan zingen.

Na een lekkere maaltijd bij de Griek naar Vredenburg voor een voorstelling  van L’ Arpeggiata  en Voces8, Dido and Aeneas van Purcell. Christina Pluhar gaf er zoals gebruikelijk haar eigen interpretatie aan met jazzy ritmes en humor. Maar wat was het leuk en mooi. Het festival is dus niet meer alleen de originele uitvoeringspraktijk, dit soort interpretaties mag ook, en het publiek was laaiend enthousiast (zag later ook wel kritische noten op Twitter) Wel een heel andere voorstelling van deze muziek, dan de eerste keer dat ik dit hoorde. Dat was ook op het Festival, toen met Les Arts Florissant o.l.v. William Christie. Toen was ik enorm geraakt en ontroerd, dat heb ik nu niet gehad. Geen kippenvel moment. Maar wel genoten. En Marion naast me ook, die kon het niet laten af en toe zachtjes mee te zingen. 

Daarna tijd voor een drankje, en naar de Hertz zaal, een nieuwe zaal voor kamermuziek in het Muziekgebouw Tivoli Vredenburg. Consort songs en muziek van Byrd door Ricercar Consort en Maria Keohane. Mooi gezongen en gespeeld. Deed wel af en toe mijn ogen dicht, de luitist had een te krap overhemd aan, zijn buik was duidelijk zichtbaar. Was volgens mij niet de bedoeling.

Voorafgaand aan de concerten in Vredenburg was er nog bijzondere muziek. Een aantal jonge musici, die elk 2 klokken in handen hadden en dan samen als het ware het geluid nabootsten van kerkklokken, die door menseen met touwen geluid werden in een bepaald ritme. Prachtig.

Al met al een heerlijke avond. Voor herhaling vatbaar volgend jaar.

One Comment Post a comment
  1. Dat zal zeker een positieve ervaring geweest zijn.

    zondag, september 6, 2015

Geef een reactie

