Skip to content

Hanzestedenpad: van Zwolle naar Kampen

IMG_1248

Gisteren liepen Tonny en ik in het spoor van de IJssel van Zwolle naar Kampen. De route week af en toe af van de rivier dit ivm werkzaamheden in het kader van Ruimte voor de Rivier. Veel verhard lopen (rustige weggetjes, fietspad) maar mooie route en heerlijk wandelweer (dankzij windje niet te warm)

IMG_1224 IMG_1225 IMG_1226

De route begon in Zwolle bij het station, we liepen door het Engelse Werk naar de IJssel en de Katerveerse Sluizen. Je had zicht op een paar hoge kantoorgebouwen. In het rechter gebouw heb ik nog een tijdje gewerkt. Helaas zat mijn toenmalige werkkamer inpandig, en had ik geen uitzicht naar buiten.

IMG_1228 IMG_1229 IMG_1232

Lopen door landelijk gebied. We kwamen oa langs een schapenboerderij met terras, ze maken er de Mecorino kaas die ze bij mijn kaasboer verkopen.

IMG_1231

Ivm werkzaamheden was een deel van de route omgelegd. We zagen 1 kraan. Ik dacht dat dit misschien de kraan was, waar mijn neef op werkt, maar bleek toch niet het geval. Hij werkt wel bij de firma Ploegam in dit gebied, er wordt een extra geul gegraven om bij hoog water meer ruimte te hebben voor de rivier, de klei gaat op schepen naar Ameland.

IMG_1234 IMG_1236-2 IMG_1239Aan de overkant van de IJssel ligt Zalk met grote kerk. Er is een pontje vanaf Veecaten. In het veerhuis kun je koffie drinken. De appeltaart smaakte er ook goed.

IMG_1244 IMG_1250 IMG_1251

De route eindigde bij het station in Kampen. We bleven aan de oostkant van de IJssel met mooi zicht op de kerktorens, o.a. van de hoog gelegen Bovenkerk. Een volgende keer lopen we langs de westoever van de IJssel.

One Comment Post a comment
  1. Prachtwandeling in het groen

    zondag, augustus 30, 2015

Geef een reactie

