Skip to content

Het Vosbergenpad

IMG_1192

Er is een nieuw Klompenpad in de buurt van Heerde, het Vosbergenpad, wat ik nog niet gelopen heb. En omdat de heide begint te bloeien, wilde ik over de hei lopen.Dat komt goed uit, in dit pad zit een mooi stukje heide. Dus wandelschoenen aan en gaan, klompen heb ik wel, maar die reserveer ik voor in de tuin.
IMG_1214

Je kunt de route beginnen bij het ECR Groot Stokkert, maar omdat het een rondwandeling is, ook op andere punten. Ik begon bij café restaurant de Brug aan het Apeldoorns kanaal.

IMG_1178

De route is uitstekend gemarkeerd, maar je kunt ook een plattegrond met informatie kopen, of een app downloaden. Hier kun je meer informatie vinden. Het eerste stuk was over rustige weggetjes langs bebouwing, met name ook maisakkers. Had me nooit gerealiseerd, dat bloeiende mais zo lekker ruikt. Alleen jammer  dat het zo hoog is en mijn uitzicht verpest.

IMG_1179

Na het ECR Groot Stokkert, waar je in het Grand café wat kunt drinken, ging het door het bos. Er zijn al weer meer paddestoelen. Het licht verandert en begint anders te ruiken, de herfst komt er aan.

IMG_1187 IMG_1188

Daarna liep de route over de Tonnenberg, een mooi heuvelachtig  heidegebied. De heide staat bijna volop in bloei. Het glooiende landschap is ontstaan door opstuwing in de ijstijd.

IMG_1195IMG_1193IMG_1191Daarna ging het richting buurtschap Hoorn en beken en sprengen . Wel jammer dat je weer meer op de verharde weg kwam. Ik mis op dit klompenpad ook de “boerenlandpaden” door weilanden en tussen akkers door.

IMG_1196Vervolgens liep de route over terrein van landgoed Vosbergen, Een heel mooi gebied. Een paar jaar terug ben ik met Open Monumentendag een keer binnen in het kasteeltje geweest, en ook in de boerderij op het terrein, waar een B&B in zit.

IMG_1197 IMG_1200 IMG_1202 IMG_1203

Om het kasteel heen, loop je naar het Apeldoorns Kanaal. Daarna weer langs de andere kant langs het kasteel.

IMG_1204 IMG_1205 IMG_1206 IMG_1207

En daarna via een mooi laantje weer terug naar het Apeldoorns kanaal. Daar stonden braamstruiken in de zon, de eerste bramen waren rijp. Lekker dus! Jammer dat ik geen bakje mee had.

IMG_1212 IMG_1213Een afwisselende route,vooral de gedeeltes over de Tonnenberg en Vosbergen zijn mooi. Jammer dat er geen stukken dwars over boerenland in zitten en ook geen mogelijkheid tot routeverkorting. Andere klompenpaden , welke ik liep, boden deze mogelijkheid wel. Dat is prettig, als je bijv loopt met mensen,die niet vaak wandelen, of niet zo ver meer kunnen lopen.

One Comment Post a comment
  1. Ik kon de heide hier bijna ruiken. Zodra het hier weer wat is opgedroogd, moet ik toch ook maar weer eens een kuiertje over de heide maken.

    dinsdag, augustus 18, 2015

Geef een reactie

