Skip to content

Een weekendje Bremen

Op 24 en 25 juli ben ik naar Bremen geweest, een stad niet zo ver van Nederland vandaan, met een prachtig historisch centrum. Heerlijk voor een weekendje weg.

IMG_1126

Ik vroeg me laatst af, waarom ik eigenlijk zo weinig in Duitsland was geweest. Een groot buurland, waar veel te zien en te doen is. Een vriendin vertelde een weekend naar Bremen te zijn geweest. In het laatste boek van Rosita Steenbeek komt de stad ook voor, haar oma heeft er gewoond. Tijd om eens op verkenning te gaan.

Bremen is een Hanzestad met en rijk verleden. Dat is o.a te zien op het prachtige marktplein. Ik heb hier eerst een hele tijd staan rondkijken en ben toen maar een hele tijd op een terras gaan zitten. Eerst koffie, en daarna lunchen, witte wijn met Flammenkuchen. En maar kijken naar al die prachtige gebouwen en de mensen op het plein.

IMG_1020

IMG_1021

Het Rolandsbeeld ut 1404 symboliseert de vrijheid van de stad

IMG_1019

Het raadhuis in Weser Renaissancestijl is samen met het Rolandsbeeld Unesco Wereldergoed

IMG_1025

De St. Petri Dom

IMG_1015Een beroemd beeld is dat van de Bremer Stadsmuzikanten

IMG_1078

Vlak de Marktplatz heb je de BöttcherstraBe, een “gesamtkunstwerk” uit de jaren twinig van de vorige eeuw in opdracht van Ludwig Roselius (koffiehandelaar, eigenaar van koffie HAG) in expressionistische stijl.

BötcherstraBe

BöttcherstraBe

IMG_1051 IMG_1055 IMG_1057De Schnoor is de oudste wijk van Bremen met kleine huisjes, leuke winkeltjes en terrasjes

IMG_1074 IMG_1075

Langs de rivier de Weser kun je flaneren, er zijn ook veel biertuinen.

IMG_1076 IMG_1130Ik logeerde in de wijk Das Viertel (via AirBnB) , mooie huizen, soms wel aan opknappen toe, hippe buurt met leuke winkeltjes en overal terrassen. De eerste avond dan ook buiten gegeten. De tweede avond regende het, maar binnen was het ook prima toeven.

IMG_1140IMG_1085De zaterdag regende het. Niet erg, tijd voor musea. Ik ben in 3 musea geweest, waarvan 2 vrij kortdurend ( het Paula Modersohn-Becker musuem in de BöttcherstraBe, wat ik eerlijk gezegd wat vond tegen vallen, en een museum voor moderne kunst op eilandje in de Weser) en uren lang in de Kunsthalle. De entree is al prachtig , een werk van Sarrah Morris.

IMG_1089

Het museum biedt een overzicht van oude meesters tot moderne kunst. Het meest gefascineerd was ik door het werk, wat speciaal voor dit museum gemaakt is door James Turrell, een licht kunstenaar. Het heet “above-between-below” en is gemaakt voor 3 verdiepingen , het is als het ware, of je door het gebouw en de aarde heen kijkt naar de sterren, terwijl het licht continu veranderd. Ik ben op de grond gaan zitten kijken. Een paar beelden

IMG_1094 - kopie IMG_1095 - kopie IMG_1097 - kopie IMG_1098 - kopie IMG_1099 - kopie IMG_1105 - kopie IMG_1118 IMG_1119 IMG_1122 IMG_1124Al met al dus een paar boeiende dagen gehad. Leuke stad Bremen voor een weekendje weg.

3 Reacties Post a comment
  1. Mooi fotoverhaal en informatie Klaske.

    donderdag, augustus 20, 2015
  2. dickwalraven #

    Leuk om weer even in Bremen te zijn. Ik bezocht Bremen enige jaren geleden, toen ik een deel van het Internationale Hanzepad (van Groningen naar de Poolse grens) fietste.

    dinsdag, augustus 18, 2015
  3. Wat een prachtige foto’s van dat werk van James Turrell, dat moet in werkelijkheid nog een stuk mooier zijn geweest, stel ik me zo voor.

    dinsdag, augustus 18, 2015

Geef een reactie

