Skip to content

Naar Ameland

IMG_3050Van 27 tot 31 mei was ik op Ameland, waar ik samen met Marion in een caravan van vrienden van haar op Boomhiemke, een camping op het westelijke deel van het eiland vlak bij de vuurtoren,  verbleef. Marion gaat er elk jaar een paar keer heen, dit jaar echter voor het laatst op dit plekje, de camping is verkocht, de caravans moeten plaats maken voor luxere verblijven: de moderne kampeerder wil ofwel een safaritent, of een luxer onderkomen. Jammer voor Marion, want het plekje is prachtig. Je loopt dus zo de duinen in naar het strand.

IMG_3049IMG_3068

Het was heerlijk rustig op het eiland, op de boot er naar toe waren we maar met zijn zessen. De dag dat ik aankwam, was ook direct de warmste dag. Marion haalde me op slippers van de bus. De andere dagen was het erg winderig, met ook wel buien. Maar prima weer om te wandelen langs het strand en wad. Toen we langs het groene strand liepen, hoorden en zagen we een blauwborst, ik werd er blij van. Geen velduilen gezien helaas, en ook geen orchideeën, wat mij verbaasde. IMG_3045 IMG_3082

Veel weidevogels gezien, en ook gehoord: heerlijk geluid.Ik vond hier meer grutto’s dan op Schiermonnikoog

IMG_3125IMG_3143IMG_3156

Heel bijzonder was de vele rupsen, die we zagen. Ze waren van de bastersatijnvlinder, de rupsen overwinteren in een soort gezamenlijke nesten in de duindoorns. Nu kwamen ze uit, je zag ze overal kruipen. De haartjes van de rupsen kunnen overigens net zo irriteren als de eikenbladprocessierups.

IMG_3200 IMG_3201IMG_3069

Zaterdags zijn we naar het Oerd gefietst, terug tegen de wind in. Mensen met electrische fietsen waren toen wel in het voordeel, tenzij de accu leeg raakte. Zo haalden we ook weer iemand in, want zonder trapondersteuning fietst zo”n fiets zwaar het duin op.  Veel jonge eidereenden en ook jonge kluten te zien.

IMG_3183

IMG_3122

Al met al een  heerlijk weekend. En omdat het af en toe regende ook nog tijd gehad om 2 boeken te lezen

4 Reacties Post a comment
  1. Mooi verslag van je verblijf op Ameland .Ik ga er ook graag naar toe.

    donderdag, juni 18, 2015
  2. Wil, ik was het tot voor kort ook nooit tegen gekomen.

    woensdag, juni 17, 2015
  3. Hallo Klaske, fijn dat je lekker op Ameland hebt kunnen uitwaaien. Wat die rupsen betreft op het strand in Bakkum schijnen er ook veel te zitten. Ik had er nog nooit van gehoord rupsen op strand….

    groet Wil

    woensdag, juni 17, 2015
  4. Wat zonde van die caravan! Dat hoor je tegenwoordig steeds meer, en hoe lang mensen ook een seizoenplek hebben voor en stacaravan, je hebt niks in de melk te brokken.
    Afijn, mooi dat je een goed weekend hebt gehad op Ameland. Maar ja dat kan ook bijna niet anders. Naar welk Waddeneiland je ook gaat, je zit meteen in een compleet andere wereld. 🙂

    woensdag, juni 17, 2015

Geef een reactie

