Skip to content

Keramiekmuseum Princessehof Leeuwarden

Ik ben vrijdag onverwacht (omdat ik toch in Leeuwarden was voor de Benner tentoonstelling in het Fries Museum en door het oude deel van de stad liep met mooie pandjes en winkeltjes) naar het Keramiekmuseum Princessehof geweest. Altijd gedacht dat dit een saai museum zou zijn (ik heb niet zo veel met al die mooie serviezen), maar het was verrassend leuk.

Ik liep naar binnen vanwege de mooie museumwinkel en liep toen ook maar door het museum in. Het is gevestigd in het voormalig stadhouderlijk hof, het huis van Marijke Meu (tante Marijke, moeder van stadhouder Willem IV ). In het prachtig ingerichte museum een schitterend vormgegeven tentoonstelling “op de thee” over de oorsprong van thee, de verschillende theeculturen met bijv japans theehuis, theekoepel, filmpje over theedrinken in films, serviezen etc. Echt heel erg leuk. Op de andere afdelingen een schitterende collectie keramiek/ porcelein. Echt bijzondere dingen. Ik heb me laten vertellen, dat de keramiekmusea in Londen en Leeuwarden de beste van de wereld zijn. Je kunt er trouwens ook lekker thee drinken met lekkers erbij, helemaal in stijl.

Hieronder nog een filmpje met een rondleiding over de theetentoonstelling.

3 Reacties Post a comment
  1. Hier ben ik nog nooit geweest, maar het spreekt me ook niet echt aan. Museumbezoek kost me vanwege het geslenter veel energie, dus daar ga ik nogal selectief mee om. Maar fijn dat jij ervan genoten hebt!

    maandag, februari 23, 2015
  2. Zeker een aanrader als ik ooit in de omgeving ben

    maandag, februari 23, 2015
  3. Leuk om je beleving te lezen. Ik ga er in maart heen, ben heel benieuwd!

    zondag, februari 22, 2015

Geef een reactie

