Skip to content

Gerrit Benner in Fries Museum en Belvedère : nog tot 1 maart

Ik weet nog, dat ik voor het eerst werk van Gerrit Benner zag. Het was bij mijn eerste bezoek aan het fries museum, toen nog in het oude gebouw. Ik vond de kleuren prachtig en genoot van zijn uitbeelding van het friese landschap.
Later kwam ik zijn werk met name tegen in het Belvedère, museum voor moderne kunst in Friesland in Oranjewoud.

Nu is er een grote overzichtstentoonstelling van zijn werk in beide musea. Ik ben heel blij, dat ik er heen gegaan ben. Vooral van zijn landschapsschilderijen , die voornamelijk in Oranjewoud te zien zijn, word ik heel vrolijk van, hij heeft het licht heel mooi weten te vangen.  Ik had het er met de mevrouw bij de kassa over, dat ik wel een schilderij mee naar huis wilde nemen, maar niet wist welke.Zij vertelde dat ze wel een nacht in het museum zou willen slapen om heel rustig te kijken.

Benner is autodidact, had eerst een winkel in galanterieën in Leeuwarden, is later gaan schilderen. Hij maakte een moeilijke tijd door, heeft toen bijna al zijn werk vernietigd, maar later ging het beter met de kunst, ging hij in Amsterdam wonen en had hij een aantal belangrijke exposities. In de tentoonstellingen kun je mooi zien, hoe hij experimenteerde met vorm, met materiaal en zijn eigen stijl vond. Duidelijk expressionist. Ik zag in vroeger werk verwantschap met de Groninger schilders, later ook met Karel Appel, terwijl hij op een gegeven moment weer fijner ging schilderen en met name landschappen. Dat deed hij uit zijn hoofd, met grove penseelstreken.

Een prachtige dubbeltentoonstelling, ben blij dat ik gegaan ben (nog tot 1 maart te bezichtigen) Er zijn veel werken uit particulier bezit bij, die anders niet te bezichtigen zijn. En beide musea zijn ook verder de moeite waard.

6 Reacties Post a comment
  1. Nogmaals dank voor de herinnering, Klaske. Terwijl het buiten grijs en miezerig was, heb ik vandaag rond het middaguur in het Belvédère Museum een tijdje heerlijk rondgestruind tussen de kleurenpracht van Benner..De bankjes kwamen goed van pas! 🙂

    woensdag, februari 25, 2015
  2. Er staan een paar bankjes , op 1 heb ik een tijd zitten genieten. Ook wat voor jou. Ik ben heel blij dat ik gegaan ben.

    maandag, februari 23, 2015
  3. Dat was ik toch al van plan, zowel voor wat betreft de expositie als wat betreft het musuem, want de Belvédère is net wat ‘smûker’.

    maandag, februari 23, 2015
  4. Doen jan en dan belvedere
    Dat vond ik mooiste

    maandag, februari 23, 2015
  5. Goed dat je me daaraan herinnert, want dit is een expositie die wel op mijn lijstje staat, maar die intussen alweer buiten zicht was geraakt. Als het een beetje meezit moest ik daar woensdag maar even naar toe …

    maandag, februari 23, 2015

Trackbacks & Pingbacks

  1. Een vroege voorjaarsdag | Afanja's Weblog

Geef een reactie

