Skip to content

Naar het Weihnachtsoratorium

Als ik naar een onbewoonde eiland zou gaan, en muziek van maar 1 componist mee zou mogen nemen, dan was dat voor mij muziek van Bach. Zijn muziek raakt me in de ziel, zowel de droevige als de vreugdevolle tonen. In de kerstperiode draai ik thuis het Weihnachtsoratorium en andere kerstcantates , die hij gecomponeerd heeft. Maar de beleving van een opvoering in een kerk of concertzaal is natuurlijk zoveel mooier. Vrijdag kon dit in Zwolle in de Spiegel met het barokorkest van HET Symfonieorkest (ik blijf het een rare naam vinden, voor mij blijft het Het Orkest van het Oosten) onder leiding van Jan Willem de Vriend met Concensus Vocalis en als solisten Judith van Wanroy, Wilke te Brummelstroete, Andres Weller en Maarten Koningsberger. Ik heb genoten van de prachtige muziek. En wat is Jan Willem de Vriend toch een geweldige dirigent, het is een genoegen te kijken hoe hij het orkest en de zangers aanstuurt met zijn hele lichaam. Voor elke cantate gaf hij een kleine toelichting, alle 6 cantates werden uitgevoerd, dus een hele zit. Maar tot het eind toe boeiend. Vrolijke muziek met de trompetten, maar het lijden klinkt er al in door.

3 Reacties Post a comment
  1. Marylou ik wen jou ook fijne kerstdagen en een voorspoedig nieuwjaar

    dinsdag, december 23, 2014
  2. Ik kan je best begrijpen Klaske.Dat zal zeker genieten geweest zijn.Ik was zondag in de kathedraal in Antwerpen waar het kinderkoor kerstliederen zong.Erg ontroerend was dat.Fijne feesten
    Marylou

    dinsdag, december 23, 2014
  3. Fijn dat je ervan genoten hebt, Klaske!
    Het zal je vast niet bevreemden dat ik voor een verblijf op een onbewoond eiland heel andere muziek zou kiezen … Doe mij het verzamelde werk van Pink Floyd maar. Elk zijn eigen. 🙂
    Prettige dagen verder!

    zondag, december 21, 2014

Geef een reactie

