Skip to content

Mooie muziek

Vrijdagavond met Marion maar Festival van Oude Muziek in Utrecht geweest. Genoten van 20 tot 1.30 uur van mooie muziek uit de tijd van het Habsburgse rijk.
Eerst een concert van L’ Arpeggiata. We hadden ons er erg op verheugd, hebben veel cd’s van hen. Het was een prachtig concert met concertante psalmen uit de zeventiende eeuw van Bertali en Sances. Maar kwam het nu omdat Marion haar portemonnee net vooraf op een terras gerold was, of door het soort muziek: we misten het kippevelmoment. Het was een mooi klassiek concert, we misten alleen het onverwachte. Mooi gezongen en gespeeld, prachtige stemmen en de grote zaal van Vredenburg klinkt als vanouds.Maar toch niet zoals we ze eerder wel hoorden. “te netjes “.

Het “op je puntje van de stoel zitten moment” hadden we wel bij het concert daarna: het eerste deel van de Rozenkranssonates van Biber door Ars Antiqua Austria onder leiding van Gunar Letzbor op viool. Deze Rozenkranssonates hoorde ik ooit op dit festival voor het eerst, toen direct cd gekocht met Reinhard Goebel en Musiqua Antiqua Koln. Zulke prachtige muziek.
Nu een heel andere uitvoering. Dat is het mooie van live muziek, ieder legt zijn eigen accenten, en het is het moment wat telt, niet de perfectie, die je bij een cd registratie naleeft. De solist had wel iets weg van Een zigeuner, of de kok Jonnie Boer uit Zwolle, straalde passie uit. Geweldige uitvoering.

Ik doe er een stukje muziek bij van Biber van een andere uitvoerende, Reinhard Goebel dus, van wie ik de cd heb. Kon van Gunar Letzbor niet goed een fragment vinden op het web.

Daarna nog een luitrecital door Anthony Bailes. Deze Britse musicus moest lang wachten , vorige concert was door vele stemmen tussendoor uitgelopen. Hij sprak het publiek overigens in het nederlands toe. Een heel andere persoon dan Gunar Letzbor. Die in zwarte tuniek met gouden randjes en paardenstaart, Anthony Bailes in een net pak met keurige baard. Ook heel andere muziek, niet wild maar rustig, maar wel heel mooi om de avond mee af te sluiten. Alleen zat het in de zaal Cloud nine een stuk beroerder op klapstoeltjes (deze ruimte is ook meer voor popconcerten om bij te staan dansen) dan in de prachtige zaal Hertz voor kamermuziek.

Laat thuis, was al half 3 geweest. En helemaal niet slaperig geworden onderweg, terwijl ik anders altijd na 24 uur liever niet meer auto rijdt. Zoveel energie gekregen van de mooie muziek en de concentratie die je in de zalen voelt.

Hoewel het ver weg is, vandaag voor mei 2015 kaartjes besteld voor een concert. Dan treedt Jordi Savall op in het Muziekgebouw aan het IJ. Ooit zaten we op de eerste rij in Muziekcentrum Vredenburg voor een concert van Hesperion XX onder zijn leiding. We hadden bijna alle kaartjes van de eerste rij met een vrienden/familiegroep. Geweldige avond was dat. Lijkt me mooi om hem nog weer eens als solist te horen. Moet ik er qua vakantieplanning maar rekening mee houden. Zijn vrouw ,geweldige zangeres, is helaas inmiddels overleden.

2 Reacties Post a comment
  1. Mij spreekt het echt aan..Zo mooi..

    dinsdag, september 9, 2014
  2. Het gevaar lopend dat ik hier vanaf nu als cultuurbarbaar te boek zal staan, voel ik me toch verplicht om te bekennen dat ik helemaal niets met deze muziek heb. Maar ik ben blij dat jullie ervan hebben genoten. Dat dan weer wel. 🙂

    zondag, september 7, 2014

Geef een reactie

