Skip to content

Leestip: “Horizon City” van Jaap Scholten

Ik houd van boeken over recente geschiedenis, waarbij een tijdsbeeld wordt geschetst, de levens van mensen worden verteld, aan de hand van ego documenten, en orale history. Het boek “Horizon city” over de familie van de schrijver Jaap Scholten uit Twente is zo’n boek. Het schetst het leven van zijn voorouders, textielfabrikanten en machinebouwers, uit Twente. Het begint met een koffertje met brieven , dagboeken en foto’s, wat hij in handen krijgt. Dit maakt dat hij op onderzoek gaat naar zijn familiegeschiedenis, de geschiedenis van de Storken en de Scholtens. Het boek is verluchtigd met vele foto’s.

Horizon city

Ik vond het een prachtig boek, vol mooie familieverhalen, maar ook een beeld schetsend van de bloeitijd van de fabrikanten in Twente (nu een regio met hoge werkloosheid). Door mijn werk in, en wandelingen door Twente ook veel bekende namen. Zo ben ik door mijn werk in huizen geweest, waar vroeger familie van de schrijver woonde, maar die nu een andere bestemming gekregen hebben. Toen was ik benieuwd, wat zich er vroeger had afgespeeld, nu weet ik daar iets meer van af.

No comments yet

Geef een reactie

