Skip to content

“Meer macht ” , tentoonstelling bij de Fundatie

20140617-191713-69433812.jpg

Jullie weten, dat museum de Fundatie met vestigingen in Zwolle en Heino tot mijn favoriete musea behoort. Vandaag had ik tijd om de tentoonstelling “Meer macht” in Zwolle te bezoeken. Ik had me er erg op verheugd, en terecht.

Ze hebben bij de Fundatie een mooie vaste collectie ( een selectie hieruit werd ook nu ten toon gesteld in de expositie “van Turner tot Appel” ) en boeiende exposities. Op dit moment o.a. van Russische avantgarde kunst uit de periode 1910- 1930, de periode van suprematisme, abstracte werken , welke me niet zo boeien (ik mis de emotie, maar zie wel, dat het voor die tijd vernieuwend was).

Ik heb echter zeer geboeid een paar uur doorgebracht bij de door de kunstcriticus Hans Hartog Jager samengestelde tentoonstelling met de naam “Meer Macht” over of kunstenaars heden ten dage nog idealen hebben, en er voor hen nog macht is weggelegd om de samenleving te verbeteren.
Wat weer een prachtige tentoonstelling (nog tot 17 augustus) , net zo als eerder de expositie “Meer licht” over schoonheid. Het zet je aan het denken, een echt antwoord krijg je niet. Je mag je eigen conclusies trekken. Soms is het schokkend, wat je ziet. Bijv. het werk van Anselm Kiefer, 3 grote zwart wit foto’s op golvende platen lood van een man, die de Hitlergroet brengt. Of dat je, als je op de bovenverdieping komt 2 beelden ziet van Roy Villevoye, die levensecht lijken, net 2 pas overleden mensen. Zijn ze vermoord? Ook de video’s zijn de moeite waard.
Op deze site vind je informatie , waaronder ook de folder, welke je bij de tentoonstelling krijgt.

Neem dus je tijd, drink tussendoor een kop koffie in de Hannemabar (alleen jammer, dat ze er papieren bekertjes hebben) en ga dan daarna ergens een broodje eten om alles nog eens te overdenken (ik genoot van een broodje met humus, gegrilde groenten en paprikatapenade bij de vlak bij gelegen Brasserie Jansen) om daarna nog even de stad in te gaan, bijv. naar boekhandel Waanders in de Broerenkerk. Ik haalde er een reisgidsje over Kopenhagen, gisteren vliegticket voor een weekend in november geboekt. Altijd weer raar, dat vliegen veel goedkoper is, dan met de auto.

Op 4 juli is er trouwens een speciale dag rond de tentoonstelling ” Meer macht” . Het is dat ik moet werken, anders was ik er heen gegaan. Informatie vind je op de site van het museum.

One Comment Post a comment
  1. Zal er best interessant geweest zijn Klaske anders was je er niet zo lang gbleven.

    dinsdag, juni 17, 2014

Geef een reactie

