Skip to content

Wieringen

Elk jaar ga ik wel naar een paar dagen naar een Waddeneiland. Het ultieme vakantiegevoel in Nederland vind ik dat altijd. Het voormalige eiland Wieringen heb ik hier echter nooit voor uitgekozen. Ik weet dat het er mooi is, woonde er vroeger vlak bij in de Wieringermeer. Daar woont nog steeds familie, maar als ik dan bij mijn moeder en broer langs geweest ben, rijd ik meestal weer terug naar huis. Extra leuks was het nu om na lopen van het stuk Noord-Hollandpad over Texel ook nog op Wieringen te logeren, vogels te kijken langs het wad, te fietsen over de bekende weggetjes. En daarna op zondag op de koffie bij mijn moeder te gaan, die blij verrast was met mijn onverwachte komst.

IMG_0281

Ik logeerde in Villa Nieuwland, een B&B in Oosterland, vlak bij de middeleeuwse Michaelskerk, waar we vroeger oecumenische diensten bezochten onder de bezielende muzikale leiding van Kees Klein, tegen de waddendijk aan (je kunt de kerk bezichtigen, de moeite waard. Ik kreeg voor de 2.50 entree voor kerk+ tentoonstelling ook nog een goed gesprek met de vrijwilligster en koffie met appeltaart. Het is te hopen, dat het ook in de toekomst lukt deze kerk open te houden) .

IMG_2101
Wat Villa Nieuwland betreft: een geweldige plek, waar ik zeker terug hoop te komen. Zo’n mooie lokatie, je kunt op de dijk zitten uitkijken over het wad en naar de zonsondergang. Dat kan trouwens ook vanuit je kamer. Als je de bovenste kamer hebt, heb je helemaal een fenomenaal uitzicht over het wad. Maar ook vanuit mijn kamer kon je de zon in zee zien zakken.

IMG_0271IMG_0270 IMG_0272

Ik liep ’s morgens om 6 uur al buiten, genietend van alle vogels. Geweldig om de watersnip te horen en zien, het geluid wat het mannetje met zijn vleugelpennen maakt bij de baltsvlucht lijkt op geblaat. Ze noemen hem dan ook wel de hemelgeit. En toen ik op de dijk op het zitje zat met een pot thee, hoorde ik de schapen grazen en zag ik aan de andere kant ineens een koppeltje patrijzen lopen. Zo mooi.
Het huis zelf ik ook prachtig en zeer gerieflijk. Het is een villa, welke indertijd onderdak bood aan hoger personeel, wat zich bezig hield met de bouw van de Afsluitdijk. In het wijkje staan ook huizen voor lager personeel. De villa is later in gebruik geweest als jeugdherberg. Na 7 jaren leegstand hebben de huidige eigenaren het huis helemaal opgeknapt tot wat het nu is: een prachtige B & B, waar je zeer gastvrij welkom wordt geheten en men echt zijn best doet het je naar de zin te maken op een ontspannen manier. Ik hoop er dan ook terug te komen.

IMG_0276
IMG_2072 IMG_2092

Op Wieringen kun je goed wandelen of fietsen. Zo reed ik het eiland rond, en ben ook even de Wieringermeer in geweest naar vogelplekken bij Dijkgatsweide en bij voormalige gat in de Ijsselmeerdijk (de Duitsers hebben vlak voor einde van 2e wereldoorlog de polder onder laten lopen) . De haven van den Oever is ook altijd een leuke plek, waar je lekker een visje kunt eten. Je kunt als je dat wilt ook op excursie om te gaan wadlopen, of op zeehonden excursie. Misschien doe ik dat nog wel eens met de tweeling van mijn broer.

IMG_2088 IMG_2090

IMG_0287

Heel veel vogels heb ik gezien. Een lijstje van de soorten, die ik op Texel en Wieringen zag, tref je hier aan. 140601 texel-wieringen-wm 63 soorten totaal. Als er een echte kenner mee geweest was, liefst met telescoop, waren het er nog veel meer geweest. Maar hier was ik al heel blij mee. Voor herhaling vatbaar dus. Misschien een keer op 21 juni, om te zien of de zon echt precies door de openingen in het kunstwerk bij Vattrop schijnt.

IMG_2064 IMG_2063 IMG_2061

3 Reacties Post a comment
  1. Geliza #

    Op zoek naar ervaringen met het Noordhollandpad kom ik op jou blog mijn schoonmoeder tegen als vrijwilligster in de kerk op Wieringen. Wat leuk!

    woensdag, oktober 19, 2016
  2. Heerlijk, die weidsheid komt met dat mooie weer helemaal tot zijn recht.

    woensdag, juni 11, 2014
  3. Een heel mooie reportage.De wadden zijn altijd zalig om er eens tussenuit te zijn voor een paar dagen

    dinsdag, juni 10, 2014

Geef een reactie

