Skip to content

Noord-Hollandpad: Texel van noord naar zuid

Vorig jaar mei heb ik een begin gemaakt met het Noord-Hollandpad, wat vanaf Wieringen of Texel naar het Gooi loopt. Ik liep toen in de tijd, dat de bollen bloeiden van Den Helder naar Kolhorn en over Het voormalig eiland Wieringen. Het was er nog niet van gekomen verder te gaan met deze route, hoogste tijd dus om verder te gaan.

IMG_0169

IMG_0168IMG_0174Texel ben ik al vaak geweest, maar het verveelt nooit. Als kind woonde ik in de Wieringermeer. Een week naar Texel met de club van de kerk was mijn eerste echte vakantie. Daarvoor alleen bij familie gelogeerd. Ik ben er daarna nog vaak geweest, o.a. om met Tonny het Texelpad te lopen. We zijn toen zo ontzettend nat geregend, dat we het, als we een dag met veel regen treffen, het er vaak over hebben, dat het lang niet zo nat is, als die dag op Texel. Ook nu regende het de dagen voor vertrek heftig, de weersvooruitzichten waren echter goed.

IMG_0236
IMG_0198

Hemelvaartsdag vroeg vertrokken uit Epe, om 10 uur was ik in de Cocksdorp, aan de noordkant van Texel, waar het na een paar dagen regen net opklaarde. Wat een bof, na koffie met brownie bij een strandtent kon de zonnebril op. En nog beter: het bleef de hele tijd droog. Ik heb genoten van 2 dagen op het mooie eiland.

IMG_0180

De route ging veel over grasdijken. Soms liep je door kniehoog nat gras, en natuurlijk was er veel schapenstront van de texelse schapen. Ik was dan ook heel blij, dat ik gamaschen had mee genomen. Zo bleef mijn broek droog en schoon, en kreeg ik ook geen natte voeten. Ik liep de eerste dag een heel stuk langs een kanaal. Dat had saai kunnen zien, als er onderweg niet allerlei vogels te horen en te zien waren geweest. Kon ik mooi een beetje oefenen, bijv op het verschil tussen een kleine karekiet en een rietzanger.

IMG_0190 IMG_0194 IMG_0197

De route was erg goed aangegeven. Ook als er een alternatief was, omdat een natuurgebied afgesloten was vanwege het broedseizoen. En door zo’n omleiding kwam ik ineens langs een weilandje vol orchideeën. Wie weet hoe ze heten?

IMG_0205 IMG_0206IMG_0200 IMG_0203

Op Texel zie je ook nog heel wat tuunwallen, afscheidingen van opeengestapelde plaggen tussen perceeltjes grond. Je krijgt hier boven op een bijzondere vegetatie, o.a. Engels gras. De typische schapenboeten zijn ook typerend voor het eiland.

IMG_0212 IMG_0211 IMG_0210 IMG_0207

Oudeschild, waar ik overnachtte, is een mooi dorp met haven en visserskerk, waar De Ruyter en Tromp nog kerkten in de VOC tijd. Er is ook een interessant museum, Kaap Skil, ze hebben er o.a. de Rede van Texel op schaal nagebouwd. In de VOC tijd namen schepen water in van Texel uit de zgn. wezenputten (geld was voor de wezen), dit ijzerhoudende water was langer houdbaar. Nu was het echter te mooi voor museum bezoek, misschien een andere keer, ik logeerde weer bij een geweldig vrienden op de fiets adres, zeker nog eens een bezoek waard.
IMG_0213

IMG_0217 IMG_0220 IMG_0224 IMG_0226

Buiten het dorp resten van forten, welke gerestaureerd zijn. Napoleon heeft ze nog geinspecteerd. IMG_0232
IMG_0253

De route eindigde bij de Mokbaai, al weer een interessante plek voor vogelaars. Daarna met de pont naar de overkant. Ik zette het vogelen daarna nog even voort op een ander (voormalig) waddeneiland, Wieringen. Hierover meer in een ander berichtje.

IMG_0266 IMG_0264

One Comment Post a comment
  1. Prachtige foto-reportage Klaske.Zalig wandelen moet dat zijn.Knappe foto’s ook van de orchissen.

    woensdag, juni 11, 2014

Geef een reactie

